Bee Gees

Sunday 18 July 2010

DAN ANUGERAH SETERUSNYA JATUH KEPADA.....

Menghadiri reunion. saiz dompet anda bukan menjadi ukuran, tak kira sebesar mana kenderaan yang anda pandu, setidaknya pun, saiz suami/isteri anda yang sebesar piala itu sekali pun.

kebahagiaan menghadirkan diri di majlis reunion adalah bila anda dapati bahawa

* Rambut anda yang paling lebat atau
* Rambut anda masih kehitaman semuanya atau
* Perut anda tiada tiada kelebihan 'tayar spare' atau
* Anda adalah lelaki/wanita yang ramping susuk badannya atau
* Anda mempunyai anak-anak yang paling ramai atau
* Rakan anda yang suka menggertak/membuli Anda, kini berbadan kecil dari anda
atau
* ...............( Sila tambah sendiri)


Sepanjang bulan bulan yang lalu, saya telah menyusun-atur gambar gambar lama untuk tatapan pertunjukan 'slide' nanti, jadi saya sudah mula mengecam wajah rakan rakan dimasa alam persekolahan dulu.Dalam mengatur gambar ni, terbayang jua, apakah anak anak yang berumur 9 tahun seperti saya(atau 12 bagi rakan rakan lain) telah bertukar, dengan rambut beruban banyak (dan / atau tiada rambut langsung, dan ...Terima kasih Tuhan ku kerana pengurnian songkok yang boleh menyembunyikannya!) dan kita agaknya tersilap berada diusia 40an ini. ;-)

Dan tentu saja Baju Melayu yang bersaiz XXL dan sampin tenunan songket dapat membantu saya menyembunyikan perut gelebeh seperti lemang dan ketupat yang terlebih isinya! Hahaha .. Bukannlah ketara sangat perubahan pada diri saya jika nak dibandingkan diusia 9 tahun dahulu.

Berikut ini adalah pemerhatian saya terhadap teman-teman lama saya di malam tersebut. Jangan ambil hati tau, sekadar menambahkan senda jenaka, asam garam dalam kehidupan kita.

Ada rakan rakan yang sekali pandang atau bertembung , saya boleh terus mengecam orangnya walaupun di khalayak ramai, contohnya di Jalan Tunku Abdul Rahman .Ya lah, raut wajahnya tidak berubah langsung seakan akan sepertmana didalam gambar darjah 6, maupun darjah 5 atau 4.

* Fadhilah - terpandang beliau, tetapi tiada kesempatan untuk berbicara hingga ke penghujung majlis, tapi tidak berubah dari segi raut wajah walaupun kini bertudung.
* Norhayati - ia memiliki bentuk wajah yang unik, boleh kenal punya
* Aziz - mukanya 'sebijik' seperti Darjah 6. Ketika saya melihatnya di depan dewan , saya dah tahu, 'itu dia'. Jie, anda tersilap bila mengatakan Aziz banyak berubah. Wajah masih tetap sama! Yang lelain tu, Aziz dah komen kat dalam rumah dia ;-)
* Amran - pun boleh kenal

Kok Ngai mungkin, sekali lagi, saya pernah bertemu dengannya sekali di KL, jadi tidak adil bagi saya untuk mengatakan bahawa saya akan mengenalinya walaupun sekali pandang.

Mereka yang saya tidak 'cam' sama sekali, dengan kata lain, mereka telah berubah begitu banyak. Banyak dalam kategori ini, jadi saya harus berhati hati memberi komen.

* Eddy - jika anda tidak berkata ' hi 'kepada saya, saya akan bertanya-tanya tentang kewujudan anda pada malam itu.
* Norlida Ghazali - ternyata saya telah melihat gambar beliau sebelum reunion, jadi kenallah juga, kalau tidak , saya pun dah tak akan mengenali anda.

Rakan perempuan ni susah sikit, sebab semua sudah bertudung. Masa gambar 'slide 'semua berpakaian seragam. Kalau ikut ikut, memang tak perasan Hashimah, Sarah, Rusita. Tata, tapi, mujur dah dapat melihat mereka didalam 'forum' kita, jadi boleh la kenal. Norlida Nordin, masih ada iras iras wajah zaman persekolahannya. Rafizah, saya rasa sebab dah berkacamata, nampak lain sikit, eh, bukan , bukan, lain banyak. Nor Ridha pun lain - dulu rasanya muka Anda bulat.

* Penganugerahan Rambut paling Lebat / hitam - Amran
* Misai paling Lebat - Lokman (tp Misai paling Panjang tak boleh lawan Cikgu Hassan Basri, batch76 Panjang sungguh!.)
* Janggut paling Panjang - Eddy (?)
* Janggut Paling Putih (metalik gitu) - Eddy
* Remos Putih - Shahazuddin
* Gelak paling Besar - Lokman / Joe (Atas pentas masa ambil gambar), Rusita masa jumpa Goh Chai Chin
* Penganugerahan Tak Ambik gambar Keluarga - Eddy, Mie (pun tak kira, sebab bawa anak buah aje)
* Paling Tak diKenali - Joe / Eddy
* Kata kata paling Syahdu - Nazri "Kiter dulu dok sebelah". Nanti aku cari hang balik Nazri . Kita pekena tarik di suatu tempat. Memang aku Rindu nk sembang dengan hang sembang citer2 lama. Bukan hang dulu rajin buat trick pakai saputangan?
* Anugerah ' Anti-klimaks' (nak mai, tapi berubah disaat akhir - Tak mai jugak) - Anis
* Anugerah Minit Terakhir dapat dipujuk dan (dipaksa hehe) - Habibah, menang hamper lagi malam tu
* Paling Takut untuk Saya Temui - Saaya ( Takut kena marah sebab saya banyak berbahasa Inggeris ... .. hehehe). Jangan marah Cikgu, melawak jer...
* Paling Tak Mengenali Saya - Goh Chin Chai (Tahun 84 dulu pernah bertemu bersama Joe, tapi sampai sudah dia tak ingatkan saya), dan saya yakin banyak lagi yang tak sempat saya sapa
* Sekarang Bukan yang Terkecil di dalam Darjah - Joe
* Anugerah Masih yang Terbesar di dalam Darjah(Kategori Lelaki)(dulu sebatu tingginya, kini hanya beza seinci saja) - sapa lagi, anugerah diri sendiri la kepada blogger ini.. hehehe (Kasi can la, saya pun nak terima anugerah jugak)
* Anugerah Ironi - Lokman (dulu waktu sekolah siap berstoking panjang malam reunion tak pakai langsung!)
* Pejuang Bahasa Lenggou (?)? - Jie Dan Saaya (Boleh dikamusDewankan ni)
* Paling Banyak Merapou Dalam Rumah - Jerd (tak der dia dulu, tak meriah)
* Anugerah MIA - Salmi
* Paling mendapat Jeritan dimasa Pertunjukan 'Sliede' - Rokiah (kerana 'posing'nya didalam gambar waktu Darjah 4)
* Anugerah Penglipur-lara - Joe


Kerjaya Lain Dari Kebiasaan - Ghazali Norlida, Kapten (RTD)
Kwerjaya Paling Popular - Cikgu
Kerjaya Paling Pelik - Suhaimi

Roti Canai Paling Kaw - Din's Restaurant di pagi 24hb

Anak Paling Comel - banyak jugak ni, kebanyakannya come belaka. Tapi saya pikir

* Puteri kedua termuda Fadhilah . Anak anakJoe pun . Kira ni, anak2 di bawah 10 tahun, lebih tua dari tak nak komen , nanti kena pelangkung! ;-)
* Anak lelaki Paling hensem - Anak Amran.
* Anak Paling Peramah (untuk blogger ini) - putra bungsu Joe. Sipa mnta didokong Lagi! Hihi, saya tak tahu saya masih diminati anak anak kecil ni!

Sekeluarga datang Sedondon pun banyak

* Dr Roslan - kuning
* Norlida Nordin - ungu
* Ada seorang lagi, saya pikir kut, Kelas 6B. Satu keluarga kuning. Anak-anak (lelaki) kecik2 Sama pun.
* Saaya - ungu
* Amran - biru
* Nor Ridha - hawa ungu
* Rosnan - coklat dan coklat muda
* Rahman - Hijau

Ungu tampaknya menjadi warna pilihan kebanyakan pada malam itu.

Faridah dari 76 pun, semua berwarna coklat muda. Kesemua sembilan dari mereka.

Sambil menyeringai lebar - sampai ke telinga (macamana tu?)

* Norlida Nordin semasa berbual dengan Cikgu Hizam, dan masa jumpa Cikgu Aripuddin
* Mie masa cikgu Aziz masuk

Gambar jumpa Cikgu Paling Syahdu

* Fadhilah - masa bersembang ngan Cikgu Faridah dan Ainon (dia melutut)
* Din - masa salam ngan cikgu Atas Hizam pentas

Pesanan Paling Syahdu (untuk saya lah) - "Nanti datang rumah lagi ya Rahman" (cikgu Lily mlm reuni sebelum dia balik re Rumahrehat). Saya rasa kita semua harus melawat dia bila senang2, saya yakin pelawaan ada lah untuk kita semua dari Cikgu Lily.

Jemputan Tak terduga - Tata (Kalau Tak Silap). Terlalu banyak barang didalam kereta - biola, gitar dan keyboard, yang harus dijaga dari panas Mentari. Tu yang jadi salah satu alasan untuk tidak berhenti dimana mana.

Sayangnya, saya tak berkesempatan berbicara secara peribadi dengan semua, jadi Penganugerahan terhad disini sahaja, hehehe. Kalau tidak, pasti setiap perbualan akan direkodkan dan banyak kategori Anugerah akan diadakan, - tu biasalah, wartawan media hiburan. Kalau Anda bertanya mengapa sedikit sangat yang diceritakan tentang malam ini, nak kata apa ya? Hmm, mungkin memory anak yang baru berumur 1 minggu, terlalu kecil, sebaiknya kita ada 'kamera digital' untuk merakamkan semua ini tanpa meninggalkan satu cerita pun!

Walaubagaimana pun , penulisan ini ini tanpa gambar, hanya nak mengusik je. Nak tau betui ke tidak pengamatan saya, kena tengok gambar2 anda sendirlah. ANDA perlu melihatnya untuk mempercayainya. Tapi kalau nak tengok , kena carik Jie. Dia Penyimpanan Mohor Besar Coolbatch.

Dan maaf, harap tiada yang tersinggung ya. Saja suka-suka, nak melawak dengan Anda semua.

Ni masih dibulan Ramadhan. Nanti buat rumah terbuka, kita salam semula mohon kemaafan! '-)


rahmanhariri.blogspot.com

No comments: