Bee Gees

Monday 19 July 2010

HJ ZUKIFFLI BIN HJ ABDUL RAHIM(SRJK/SMDA 71-77 & KING EDWARD 77-81

Saya tak teringat, yang hari ini, kawan kita ni akan bertandang ke Sungai Petani. Hingga hampir waktu makan , baru saya tersedar, saya cuba juga aturkan satu pertemuan sesudah 28 tahun tidak bersua muka.

Rupanya Zul memang dah bermastautin di Bukit Mertajam sejak dulu lagi, cuma punca rezekinya masih di Kuala Lumpur. Beliau berulang alik setiap hujung minggu dr KL ke Bukit Mertajam. Dan persoalan saya tentang 'membisu' beliau terjawab.

Zul tiba di Sungai Petani lebih kurang jam 1345 petang, dan saya terus memberi arahtuju kerumah saya. Pandai pulak mencari, mungkin sebab biasa dengan bandar SP, yang mana majikan beliau pun mempunyai pejabat disini.

Bisalah, pertama kali bertemu, berpelukan sambil mengurut bahagaian belakang badan kawan kawan ni. Berbual dalan 14 minit di rumah, sebelum saya cadangkan makan tengahari di UiTM Merbok.















Sepanjang jalan dari rumah saya menuju Uitm Merbok, mendengar celoteh beliau tentang aktiviti NGO beliau, serta kenangan hidup sejak tamat SPM 1981.

Kami hanya bercerita di mini cafe di belakang Pejabat Pentadbiran UiTM Kedah, sementara menanti Roziah turun dari pejabat. Panjang celotehan rakan kita ni. Ternyata anak arwah Pakcik Rahim ini, mewarisi sikap ayahandanya. Rajin memberi
akal dan tenaga kepada masyarakat sekeliling.

Bila Roziah turun, perbualan semakin rancak dengan kisah kisah semalam, bertandang di rumah emaknya dan kisah kisah semalam di Lenggong. Untuk rekod, Roziah duduk bersebelahan bersama Zul di kelas 1B sekejap, sebelum mereka berdua dipindahkan ke kelas Cikgu Ainun di darjah 1A . Dan bermulanya episod yang disimpan Roziah/Faridah/Ka Gee , dan ramai lagi, tentang rakan sebelah Roziah yang terbaru di darjah 1A bawah selian Cikgu Ainun ni.
















Dua sahabat ini, suatu ketika dahulu , ayah mereka berdua pun , dua sahabat yang baik.

Saya hanya ber'lunch'kan nasi lemak bungkus serta kuih disini, sedangkan Zul hanya sebotol air mineral dan sepasang 'sandwich'.

Setelah melepasi jam 1530, kami pun bergerak menuju ke Sungai Petani. Sempat saya on-line untuk menunjuk wajah wajah didalam blog ini untuk tatapn Zul, dan ternyata , sambil melihat foto foto lama, dicampur dengan gelak ketawa melihat wajah 'toye' waktu itu, hingga berair jugaklah mata kawan kita ni, mungkin suka bercampur duka agaknya.

















Boleh mengenali hampir keseluruhan wajah didalam foto ini, tetapi tak jumpa wajah sendiri, hahaha. Saye kena tunjuk, itu haaa.....

Sambil ketawa didalam kamar yang tak terkemas ini, biasalah, orang bujang, panggilan masuk, dari Asri .

"Tip, u dengan Zul lagi ke,", ya jawab saya.

"Apa kata hang bawak dia pi jumpa......., dah alang alang di SP tu."

Ha ah, mengapalah saya ni . Hm, dah menghampiri jam 1700 ni, jangan pejabatnya tertutup sudah. Kiranya melebihi 30 minit juga Zul menatap foto foto didalam blog saya ini. Terus dimintanya no HP Ka Gee . Sedangkan, rakan rakan yang lain, saya akan re-forwardkan email yang dikirim Asri .


" Boleh saya berjumpa dengan Puan........ " itu yang dapat saya tanya , dan harapkan beliau belum keluar pejabat. Jam didinding sudah menunjukkan angka 1710 .

"Puan Shamsiah ada tak?" Itu pertanya rakan pejabat beliau, kepada rakan sebelahan kaunter pertanyaan ini.

Dan sesaorang muncul di ruang lobi, ternyata beliau mendengar namanya disebut. Saya tidak menoleh, kerana duduk membelakangi beliau, dan berhadapn dengan Zul.

Sambil berjalan mengarah kami, dan saya masih tidak menoleh, beliau berkata kata,

"Siapa ya? Pernah tengok lah, muka kenal lagi la, tapi, dimana ya?" Itu persoalan beliau kepada Zul. Saya dah ketawa tanpa segan di lobi, walaupun ada rakan rakan beliau yang mendengar persoalan beliau.















" Muka ni, tak ingat? Kan sama sama sekolah dulu." Ini gaya Zul menunjuk mukanya kepada Shamsiah.

"Kita sekolah mana dulu? Sekolah Rendah ke , Sekolah Menengah?' Soal Shamsiah

" Dua - dua." Saya mencelah.

"Siapa ya?" Ternyata Shamsiah tidak dapat mengingati Zul langsung, walaupun masih cam muka Zul ni.

Sambil ketawa bertiga rakan SRJK ni, Zul pun perkenalkan diri.

" ZUL Rahim, masa SRJK dan sekejap di SMDA....."















" La, Zul....., " Shamsiah ketawa sambil menutup mulut, sebab saya memfokus betul betul dihadapan mereka berdua ni

Perbualan semakin rancak, masing masing saling bertanya perkembangan terkini serta kenangan lalu bersama, waktu di Lenggong dulu. Pejabat Tenaga Kerja pun hampir ditutup bila Shamsiah meminta diri, untuk mengambil anaknya di Sekolah. Ya lah, satu kenangan manis yang dapat saya rakamkan , untuk dua sahabat ini yang berpisah melebihi 33 tahun .















Sebelum berpisah, saya cadangkan satu 'makan malam bersama' di Tanjung Dawai, dalam masa terdekat, sebelum Ramadhan . Zul dan Shamsiah memberi kata setuju, dan saya akan jemput Asri bersama, serta rakan rakan yang berhampiran untuk meriahkan pertemuan semula Warga SPM 1981 SRJK ini. Untuk rekod, Zul SPM nya di King Edward, Shamsiah di Teknik Ipoh.

Amacam? Menjadi tak ? Asri, Manan, Amin, Hasan, Amran, Faridah . Anda dijemput makan makan hujung minggu mendatang di Tanjung Dawai , atas jemputan Roziah Latiff. Bukan penyanyi 60an tu ek!!

Rakan rakan yang lain, mahu turut serta?

Latiff Hariri
1945 19072010
Sungai Petani

No comments: