Bee Gees

Wednesday 28 July 2010

Cikgu Ainun - Darjah 1 (SRJK-I Lenggong)

Lebih dari 37 tahun, dan tak pernah padam dari memori saya , guru guru sekolah Rendah saya ni.Walaupun saya hanya berkesempatan disini untuk 2 tahun, namun nama nama mereka yang pernah mendidik saya, tidak akan saya lupakan.

Cikgu Ainun yang pertama, sebab dia guru secara rasmi kelas darjah 1A saya. Guru Darjah 2 Cikgu Lily . Ustazah Maimunah pun , sebab satu satunya yang berselendang di sekolah. Selain dari itu, Guru Besar Cikgu Mokhtar, yang saya ingat, saya sering memasukit pejabat beliau mengirim buku kedatangan yang diarahkan guru-guru kepada saya, untuk dihantar terus ke pejabat Guru Besar. Guru guru lain yang saya ingat pun, bukan kerana pernah diajar mereka, lebih kepada cerita cerita yang dikongsi bersama dengan Rahman, kakak saya Shamsiah , dan mak su saya, Azizah.

Tahulah jugak nama nama Cikgu Aziz dan Cikgu Haji. Lebih kepada cerita ngeri, tentang kegarangan guru guru ini, betul ke?

Sepanjang Ramadhan yang lalu, saya dan Jie(Khairul) ditugaskan mencari dan menjemput seramai mungkin guru guru ini. Dan hati saya paling teruja nak berjumpa guru ini.

Selesai 'meeting' pertama bersama Coolbatch 70-75, sudah tersiap berkeping keping surat jemputan . Yang saya suka dgn Urusetia ni, mesyuarat pertama, dah siap scan gambar, dah siap cetak surat. Sambil berbincang, beborak dan mengungkit kisah lama, tapi tangan masing masing bekerja. Sempat lagi berfoto sana sini buat kenangan.















Saya, di belakang , bersama Coolbatch70-75 SRJK(I) Lenggong. Mereka ni lah yang memungkinkan saya bertemu dengan Cikgu Ainun, Cikgu Lily, Cikgu Faridah & Cikgu Hizam, Cikgu Aziz dan Cikgu Aripuddin. Selain dari rakan rakan Darjah 1 & 2 saya yang melebihi 10 orang malam itu. Terima kasih kepada semua yang hadir!!!

Semuanya selesai dalam masa sehari. Dan saya dan Jie , pulang ke utara pada hari yang sama. Singgah ke Lahad, untuk mencari Cikgu Ainun, ternyata kami langkah kiri. Akhir berbuka puasa di tepi masjid aje, tak kesampaian nak berbuka bersama Cikgu Ainun.

Minggu berikutnya, kami sekali lagi ke Ipoh, kali ini bertiga , Jie , saya dan Wan , dan akhirnya berjaya menatap wajah Guru ini.

Hanya bersalaman dengan suami Cikgu Ainun. Mustahil mereka tidak mengenali anak Ustaz Abdul Latif ni, si Khairul (Jie) . Jadi saya hanya membisu sambil mendengar perbualan mereka. Seronok jugak dengar kisah kisah lama antara Guru guru dan anak murid ni.


Hingga akhirnya Cikgu Ainun bertanya kepada saya, " Yang ini siapa?"

Hehehe, baru saya pulak memperkenalkan diri. Hmm, Lenggong ni kecil sangat sangat,(masa dulu lah). Saya beritahu nama, dan Hariri jugak yang menjadi pembuka memori Cikgu berdua ini. Sepontan saja , Cikgu Ainun bertanya, " Dimana anak anak Cikgu Osman?"

Cikgu Osman Mansor pernah mengajar di SMDA jugak, di akhir tahun 60an. Dia pandai melukis. Anak anak Cikgu Osman adalah sepupu saya.

Tersepi seketika bila saya rungkaikan sedikit tentang keluarga Cikgu Osman kepada Cikgu Ainun. Saya teringat jugak tentang kisah kisah lucu arwah Pcik Osman ni, yang
suka 'berkirim salam' kepada Cikgu Ainun ni, melalui Rahman. Hehehe, kisah orang bujang, biasalah, kita waktu itu anak anak hingusan lagi.

Tapi, sempat jugak saya menyakat Cikgu Ainun hari itu didepan suaminya.

"Cikgu Ainun ni Erra Fazira 70an." Hahaha, saya dan Jie ketawa.

Dan jawapan yang saya prnah dengar dari Cikgu Ainun, "Alah, zaman jahiliah tu, buat malu je...."

Terima kasih cikgu kerana begitu terbuka menerima usikan saya.

Saya tak ingat sangat kenangan di kelas 1A, selain dari penulisan terdahulu. Tapi , untuk rekod, semasa menyakat budak perempuan tu, dengan menyorokkan beg sekolahnya, ternyata sampai kepengetahuan Cikgu Ainun. Beliau tak marah, lembut aje.

"Latiff, pulangkan balik beg ......tu...."

Dan saya dengan ' boring ' meletakkan beg ketempat asalnya. Saya kira waktu itu tak tahu takut langsung pada guru guru ni, kecuali bila memasuki Kelas Cikgu Lily ditahun berikutnya, hehehe. Baru tahu untung nasib.





















Ramadhan 2009 menemukan saya dengan guru favourite saya, Cikgu Ainun. Sebagai anak murid, saya memerhati lama Cikgu ni, cuba nak bayangkan semula waktu mudanya dulu, yang saya kira, memang ramai peminatnya.

Cikgu Ainun menetap di Lahad, berhampiran Tesco. Memang dia ada menjemput saya , bila bila masa, bertandang kerumahnya. Saya kira Raya 2010 ni bakal menemukan Cikgu Ainun dengan Latif & Roziah.

OK, harap ada yang puas hati menatap foto guru kita ni.


Latiff Hariri
2046 30072010
Sungai Petani

No comments: