Bee Gees

Sunday 18 July 2010

Pelantikan Urusetia Reunion SPM 1981 SMDA Lenggong















Teruja tak? Tu, latar belakang SMDA tu!!


Saya jarang nak 'On' Hp melebihi jam 2200, tapi, jumaat 16072010, hingga ke jam 2300 masih menyala HP saya. Tetiba Hp berdering, panggilan masuk dari Asri.

Kami berbual tentang rakan rakan SMDA/SRJK, dan saya mengatakan, masih menunggu jemputan dari Aminudin untuk pertemuan pada hujung minggu, tapi tak muncul tiba kawan kita ni.

" Tip, apa kata esok pagi kita turun Lenggong, kita terus jumpa semua, ajak Amran, Amin, Manan, Hasan, dan siapa saja yang ada, kita duduk semeja bincang," ini akalnya si Asri, yang 'Arbaie kembali bujangnya', hahaha.

Saya setuju aje, " Tapi Asri, hang call mereka, i part malam buta call orang ni cukup penyegan"

"Hang ni , tak abih abih dengan segan", keluh Asri .

Ya lah, saya , sepertimana kata abang saya, hanya 'menumpang kasih' di Lenggong selama 2 tahun d SRJK , jadi biarlah 'taiko2' yang bekerja.

Mengalah saya, " Ok, ok, i sms aje kepada 4 orang ni, u nak call, u call lah."

Ternyata Amin dan Manan memberi 'respon' positif, yang lagi 2 , dah lena agaknya!!
Saya dan Asri berbalas 'pantun' lewat sms, disamping membuat panggilan sepanjang malam hingga ke jam 0000. Keputusan segera dibuat. Kami berdua akan ke Lenggong esok pagi, jam 730 selewatnya, saya harus bergerak meniggalkan SP.

Jawabnya, tak lena tidurlah. Saya bergerak di pagi Sabtu jam 0730 ditemani Izzuddin dan Roziah, yang pada saat akhir mahu turut serta. Selesai sarapan di Tikam Batu, panggilan masuk , dari Asri, dia dah bergerak ke arah Tanah Semenanjung.

"OK, setengah jam kita jumpa."


















Di stesyen minyak berhampiran R&R Juru hala selatan, 0850 pagi

Kami teruskan perjalanan. Ka Gee pulak talipon Roziah, mereka bergosip panjang. Sempat jugak Asri bertanya khabar dengan Ka Gee, saya kira, perbualan melebihi 20 minit diantara Ka Gee/Roziah/Asri.

Aminuddin menalipon kami bila kami menghampiri Bukit Merah. Saya minta beliau menanti kami di Masjid Kamunting lagi. Sebab kami berencana mahu menziarahi sesaorang di Hospital Taiping, atas informasi yang dikirim oleh Faridah. Kami tepat di Masjid Kamunting jam 0950 . Pertama kali bersalaman dengan Aminudin ni. Kenalan terkini.
















Hm, rambut dia hitamlah, berbanding dengan saya dan Asri.

Kami menghala ke Larut Tin, Taiping, menuju ke rumah sesaorang, yang kami dapat Info melalui Faridah lagi. Ish, dia ni banyak 'contact' sungguh, ternyata ramai yang mengingati Faridah ni. Hasrat kami untuk ke Hospital terbatal, bila Faridah menalipon, bahawa rakan kita ni, sudah keluar dari Wad, dan telah pulang ke Ipoh. Hmmm, moga dia kuat!! Doakan untuk dia, please.....

Kami dijemput masuk oleh Makcik Miah, disambut menantu dan anak perempuan beliau. Terkejut jugak Makcik Miah, bila kami kata kami rakan Sekolah Rendah yang datang mencari. Ternyata rakan kita ni sudah bermastautin di KL/Penang jugak, tapi, mengapa dia membisu?

Dan salah saorang adik perempuan rakan kita ni pun, bersuamikan orang Lenggong.

Kami perkenalkan diri kepada Makcik Miah, dengan menyebut kami anak siapa, waktu di Lenggong dulu. Bila saya kata saya anak Hariri/Zaiton, terus Makcik Miah tanya,

"Boy ada kat mana?"

Hmmm, payah ni kalau Latiff tak dikenali langsung.
















Teka? Yang mana kawan SRJK/SMDA kita ni?

















Kami dilayan Makcik Miah, anak dan menantunya. Hm, macam berhari Raya aje.

Kami bergerak meninggalkan Taiping jam 1110 pagi, masih menanti panggilan Hasan Basri yang menyepi dari tengah malam tadi. Mana Tok Penghulu kita ni? Agaknya jam 1130 baru terima panggilan dari beliau, mengatakan manunggu kami untuk sarapan bersama. Sarapan? Hmmm, dah 'lunch' ni. Amin minta beliau teruskan hasrat mengisi perut besama , sendirian, sebab perjalanan akan mengambil lebih dari setengah jam dari sekarang. Sepanjang jalan, perbualan kami berempat, lebih kepada nama nama rakan rakan. Bila Asri tanya saya, Hashim Gelok ingat tak? Saya kata yg 'comel', putih tu ke? Ya... kata Asri, rambut pendek terpacak tu. Saya ni, adakala secara sepontan boleh ingat ingat lupa, maklumlah.....rambut sama hitam putih, memory blur blur.

Kami memasuki perkarangan Rumah Rehat Lenggong tepat 1210 tengahari, tak perasan dimana Hasan sebab beliau membelakangkan jalan utama. Hebat depa ni, sarapan kat Rumah Rehat, kita kat gerai tepi jalan , lorong belakang aje.
















Hasan(membelakangkan kamera) bersama guru guru SMDA yang mejadi penyambut kehadiran kami















Saya dah ketengahkan pendapat saya kepada mereka berempat ni, kira melobilah jugak untuk rebut jawatan ni, supaya Manan 'kalah' bila pertandingan dimulakan.


Manan dalam perjalanan dari Gerik, katanya , dia akan sampai jam 2 ptg, maknanya lagi satu setengah jam akan tiba. Tetapi, dalam 1230 , Tok Penghulu terima panggilan dari beliau, lagi 20 minit sampai. Oklah, kami baru minum saorang segelas air.















Bersama 'Wakil Rakyat' SMDA SPM 1981 yang terpilih . Setelah tiada pencalunan lain yang tak diterima langsung pada jam 1300, 17072010 . Nampaknya kami senada, hehehe.


Segala yang baik, terfikir dihati saya, saya sudah ketengahkan. Yang utamanya , DUIT!! Bila ada yang ini baru senang kerja. Sebagai permulaaan, Isnin 19072010, Manan/Fauzi/Hasan akan membuka akaun di Maybank Lenggong.

Setakat tamat perbincangan, sudah terkumpul RM350.00 yang dimulakan oleh kami berenam. Dan kami harus warwarkan kepada rakan semua, memohon derma ikhlas untuk menrealisasikan acara 21 November 2010 nanti . Tempat telah diputuskan, kantin/padang SMDA, dua khemah akan dipasang di padang untuk akitiviti sukaneka dan sebagainya. Kiranya hujan, rencananya , di kelas lama, yang boleh dibuka menjadi dewan .


















Perbincangan tamat 1340 petang, dah siap 2 kali minum di Rumah Rehat ni. Hasan harus segera ke Teluk Intan, dah 40 hari beliau berpantang. Tetapi kerana rakan rakan, perjalanan beliau dilewatkan. Minum minum ni ditaja oleh SK Lenggong.

Kami berlima bergerak untuk makan tengahri, dan Hasan menyusul kemudian, untuk mengambil beg pakaian beliau yang sudah tersedia dirumahnya.
















Makan tengahari ditaja oleh PPD Gerik. Ikan panggang tu!!
























Ini sebahagian komen yang saya curi dr FB tentang bangunan diatas. Saya hanya ingat menonton, The Good, The Bad & The Ugly, tahun 1970 , dibelanja oleh Arwah Pakcik Aziz.

Pucuk Paku
panggung New Popular..dulu seluk tangan beli tiket wayang..
13 hours ago

Amran Desa
Amran Desa
dah jadi gajah putih hehe...teringat tgk cerita kugfu
12 hours ago

Rosmah Pandak
Rosmah Pandak
la org lenggong dah tak tgk wayang......dulu2 raya je nak tgk wayang
12 hours ago

Zawawi Adam
Zawawi Adam
Satu satunya panggung wayang dalam dunia yang ada 4 tiang ditengah tengah. Sapa kena lindung tiang kena senget kepala dan kerusi yang lindung tiang harganya separuh.. ingat lagi aku....
12 hours ago

Amran Desa
Amran Desa
dulu cerita hindustan dgn kung fu ja..pakat tgk ...
11 hours ago

Asri Mohamad
Asri Mohamad
hampa tengok lubang tu (tempat beli tiket) punya la seksa nk dapatkan tiket,dapat tiket tangan bercalar la...kaki wayang masa tu tangan jangan cakap la...power abis..setakat panjat pokok rambutan x ada hal..la tambah tambah jalan selamat...
9 hours ago

Amran Desa
Amran Desa
awie masa tu kerap tgk kot sampai ingat tiang ada 4 hehe...zaman tu panggung wayang tempat hilang boring, mai ya video lingkup semua..




















Satelah berputar 2-3 kali di tengah pekan Lenggong ni, akhirnya kami temui alamat ini:- 89, Jalan Kelab, Lenggong . Salam diberi, ups....

" Hallo ." sambil saya mengetuk pintu dan cermin tingkap, gayanya macam ada penghuni, tapi sunyi.

Ada suara menyahut, seakannya bertanya siapa tu, dalam bahasa Tionghualah. Setakat 'basic' ni, saya faham la jugak.

" Auntie, ini rumah .........ke?" itu pertanyaan dari luar bila saya mendengar selak pintu utama mula dibuka.

" Ya, ya, tapi dia tak ada, dia di.....Puchong."

Pintu dibuka, kami dijemput masuk, terus 4 sahabat ini menyerbu masuk, menerpa kearah dinding melihat foto foto perkahwinan anak anak auntie ini. Diceritakan serba sedikit dari mana asal auntie ini sebelum bernikah dan terus bermastautin dirumah ini. Kira, tahulah jugak kisahnya. Comel kawan kita ni, dan manis sangat sangat.
















Pengakuan Roziah yang paling teruja , dia paling rapat dengan Ka Gee , diantara ramai kawan kawan Tionhua beliau.

Ini komen Ka Gee, bila mendapat panggilan dari emaknya, selepas kami pulang.

" Thanks for dropping by. She scolded me for not warning her first .Anyway, she is cool. She said Roziah still dot dot dot. Dot dot U. Cheers "
















" 1 Malaysia," kata Asri, aik, lain macam punya komen. Hehehe, tak lah. Asri kata hang pa(Nora & Rosmah) tayang makan kek lapis ekk, Ni , nak tayang kepok leko Trengganu yang kami makan kat rumah Sorala ni. Orang Serawak ingat kat kwn kwn pompuan aje.

(Tapi, dinihari tadi, orang Serawak dah janji akan bawa sesuatu yang istimewa untuk kita semua , dihari Reunion nanti)















" Silakan Nora dan Rosmah," Asri menayang kepok leko khas untuk mereka berdua aje.
















Sorala dan Roziah mengenang kembali nama rakan rakan SRJK 6A 1976















Sambil menguyah, kemi menyebut nama nama yang terlintas seperti Mariamah, Regawan Rosilawati, Azizah, Zalila(zaleha) Norlela, yang iras mukanya seperti penyanyi Maureen Chan tu, katanya sudah bermastautin di Australia. Ada yang masih terkenang mereka2 ni?


Mazlan, suami Sorala mengingatkan kami supaya makan juadah yang terhidang sambil berbual.

" Nak makan apa? Dah habis pun." Saya jawab selamba je.

Terkejut Mazlan. Mahu disuruh Sorala menggoreng lagi. Hahaha. Terus terang, saya tak malu dengan suami Sorala, suami Faridah , mahupun suami Haniza. Bukankah isteri isteri mereka ni, sahabat sahabat lama saya, di awal persekolahan saya. Tak ingat apa dah tentang kenakalan dulu.

Ke rumah Asri untuk bersalaman dengan ayah dan bonda beliau, sembil menengok apa yang boleh di'balas', untuk dibawa pulang ke utara, hahaha.

Dapat pisang dan rambutan lagi.














Asri dam Amin mengapit 2 pasang 2 joli ni.


Kami bergerak meninggalkan Sorala melepasi jam 1715 . Bertanyakan Amin, samada mahu menziarah rakan ni. Ya, katanya. Saya tak kisah, mesti tunaikan hajat orang.
























Ishak Lutfi, Asri dan Amin.


Ishak tidak dapat mengingati Amin, tapi, Amin masih mengingtinya.
Saya rasa , kelihatannya Ishak agak berisi dari tempuhari zairah saya.

Kami hanya berada di rumah Isha untuk 30 minit, sebab sudah agak lewat untuk perjalan pulang ke Sungai Petani. Kena hantar Amin dahulu di kamunting, terus ke Juru untuk hantar sebelum pulang. Sempat jugak bertanya anak Makcik Miah ni samaada berkesempatan bertamu malam ini. Ternyata tidak, beliau ada acara di Pulau Mutiara. Tak mengapa, kita akan berjumpa jugak dalam masa terdekat ni. Saya tak bertemu beliau selepas SPM 1981.














Pemndangan di persekitaran Tasek Raban ni memang syahdu. Jalanraya pun semakin canggih dan lurus . Kepada yang pernah ke Baling dari Kulim , akan tahu apa maksud saya. Walaupun jalan luas seakan hi-way, kita terlupa, banyak simpang kecil disekitarnya. Dan tak dinafikan, anak anak muda, dan orang tua juga, secara selamba melintas jalan sesuka hati. Banyak kematian disini sejak jalan di besarkan.

















Kemalangan sedang berlaku. "Anak dara tu!" Jerit saya. Saya kira badan beliau bergeser di jalan raya sejauh 4-5 meter, mungkin juga muka beliau pun sama. Tak gemar saya anak anak dara/muda ni bermotosikal . Sayanglah nyawa , jangan pandu laju, dan melintas sesukahati. Semua pemandu tergamam, tiada yang keluar membantu, termasuk saya.















Kami memasuki Plus hiway jam 1845 dan tiba di persekitaran Kamunting jam 1915 untuk salam perpisahan dengan Amin. Tapi, Amin nak selesaikan hajatnya, kami pun ikut ajelah. Dah rezeki kami disini. Berpisah selepas jam 2000. Agak gerimis sepanjang jalan.















Makan malam ini ditaja oleh SM King Edward pulak! Terima kasih Cikgu Amin aka Pucuk Paku.

Tiba di Juru jam 2100, Asri harus ketempat kerja beliau kerana bekerja malam. Dia dah tak tidur 48 jam. Kalau saya?, Confirm MC .

Di rumah jam 2130, selesai kemas dan sewaktunya, saya mengadap PC ni hingga ke jam 0200 pagi. Tak ngantuk pulak. Sempat berchatting dan bersms dengan rakan rakan SMDA yang lain sambil menulis apa yang patut kedalam blog ini.

Dah ada yang memberi ikrar sumbangan tunai kepada Majlis Reunion. Baru je bincang, info dah tersampai, dan semuanya memberi kata kata semangat serta janji janji 'berisi' kepada Urusetia.

Terima Kasih Asri, Amin, Manan, Hasan, yang tidak pernah menolak apa jua pandangan yang saya berikan.


Latiff Hariri
0134pagi 18072010
Sungai Petani

No comments: