Bee Gees

Monday 4 July 2011

Waktu Rehat di Bawah Pokok

Berbalas utusan lewat 'Facebook' antara saya dan Azwan , menghasilkan waktu rehat ini dibawah pohonan rendang.

Azwan yang menetap di Amerika , akan pulang bercuti lagi ke kampung beliau di Batu Gajah. Ini saya jangkakan kali kedua saya akan dapat bertemu beliau sesudah tahun 2009 yang lalu. Kisahnya boleh dibaca disini.

Pada awalnya, saya bercadang ke Kuala Lumpur aje, tetapi, Azwan yang mencadangkan kami bersarapan di Taiping pada salah satu hujung minggu.

Saya mula canangkan lewat FB dan talian bimbit kepada semua rakan rakan OE, terutamanya rakan rakan SK King Edward VII-1 & 2. Hanya segelintir yang memberi kata setuju. Tak jadi masaalah kepada saya, saya tetapkan tarikhnya, berbual dengan Guru Besar , Cikgu Habib yang begitu positif memberi kata kata setuju dan alu aluan kepada kesemua bekas pelajar.

Azwan berangkat pada 15 Jun dari Amerika , dan saya jangka beliau tiba di tanahair sekitar malam 16, atau 17 pagi.

Subuh 26, sekitar pukul 340pagi, saya sudah bangun untuk sediakan sarapan pagi bersama isteri saya. Saya hanya jangkakan 5-6 kehadiran, termasuk Guru Besar atau Penolong Kanan, mungkin melepasi 7-8 orang, termasuk keluarga.

Sekitar 630 pagi kami bergerak. saya ditemani anak kedua dan pembantu pemandu, Mokhtar. Ke kebun dulu jengok durian, dan memasuki Tol Kepala Batas sekitar 7 pagi, dan sudah berada di perkarangan SK KIng Edward pada pukul 805 pagi.



Ini padangnya , ragby , permainan 'anak lelaki' King Edward.

Terus saya sediakan meja dan kerusi yang saya ambil dari kantin sekolah. Buat Macam sekolah sendiri

Selesai semua sekitar 830 pagi, dan kami bertiga mula menengok detik jam yang berlalu.
Penantian itu suatu penyiksaan.

Sekitar pukul 9 masih tiada yang hadir, tapi pasti ada yang sudah menghampiri. Roslan Wahab yang menjadi orang pertama yang hadir, diekori dibelakang olen Wan Mahathir.
Roslan memandu dari Ipoh, sedangkan Wan Mahathir dari Assam Kumbang, rumah bapanya.

Saya sekelas dengan mereka berdua dari darjah 3 hingga 6. Kedua duanya ulat buku, termasuk Azwan.


Mereka berpelukan , bertemu buat pertama kali selepas cuti semester sekitar 1984, bilamana mereka di'kurung' oleh penaja sebaik sahaja pulang dari New Zealand dan Australia. Lepas tu dah tak jumpa dah. Sedangkan saya, pertama kali berjumpa Wan Mahathir selepas tahun 1976. Maknanya dah lebih 35 tahun.


Apa lagi, bercerita kisah lama, terutamanya kenangan diatas akar kayu yang menjadi tempat larian kami waktu rehat mahupun waktu pulang.

Azwan memasuki perkarangan sekolah sekitar 925 pagi, dia macam tu jugak, maintain.


Rakan se Aulong 1973-1976 .Ayahnya cikgu Mat Taridi, sementara ibunya guru di SK Convent Taiping, waktu itu.


Saya hanya mampu tersenyum melihat bebudak ni berpelukan.


Roslan pun tak lepaskan untuk memeluk Azwan, cuma jurukamera terlewat.

Dan bermulanya acara sebenar, mengungkit kisah lama di akar akar kayu ini. Berlari di padang, perlawanan antara KE1 dan KE2, bebudak St George.

Ok, rasanya , korum dah cukup. Saya masih menanti Badrul Hisham dan Jawaid. Sedangkan Penolong Kanan Koku sudah hadir, dan memulakan acara mengganntung cenderahati untuk dijual kepada kami. Saya tersenyum terharu.....laa, beria ria sungguh sekolah aku ni, saya tak jangkakan kehadiran yang ramai, tetapi Cikgu......terus melakukan apa yang sepatutnya. Malu dibuatnya.

Acara sarapan dimulakan.


Nasi Lemak sambal sotong dijamah.

Sambil bertanya khabar bekas bekas guru dan rakan rakan, sekitara pukul 945 si Jawaid pun sampai. Bertongkat. Kakinya terbelah, gara gara kemalangan jalan raya. Untung semuanya selamat.


Jawaid bertongkat.

Perbualan semakin rancak, keisah lama diungkit ungkit lagi. Ada sebuah Waja berlalu perlahan disisi, kelihatan pemandunya tersenyum kepada kami, seakan akan saya mengenalinya, tetapi siapa agaknya?


Parang tu Roslan. Kang terpelanting durian bersama parang tu.

Pemandu Waja tadi mengelilingi sekolah, dan memakir kenderaan disisi, lalu menghampiri. Saya cuba memutar masa dikepala saya, siapa orangnya ini?


Perlahan beliau menghampiri, seakan akan rakan sekolah jugak ni. Siapa ek?

Ini lah Guru Besar terkini, Cikgu Mohd Tahir Lokman, yang akan memulakna tugas secara rasmi di SK King Edward VII-1 pada 1 Julai 2011. Beliau menggantikan Cikgu Abdul Habib.

Guru Besar , Cikgu Mohd Tahir bersama isteri beliau serta Penolong Kanan Koku,Puan Zuraini Akmar Mohd Zailani, semeja bersama kami menjamu selera. Terima Kasih Cikgu!!

Guru Besar adalah bekas pelajar SM Dr Burhanuddin, Taiping. Beliau terlalu berpengalaman menjadi Guru Besar di seluruh Negeri Perak ni!!

Banyak benar kenangan beliau dikongsi bersama kami pagi ini.

Waktu sudah melebihi pukul 1015, bila Badrul menghampiri kami. Kiranya ini rakan yang terakhir yang hadir.


Badrul bersalaman dengan Jawaid sambil diperhati Wan Mahathir.


Roslan dan Badrul berpelukan. Begitu kukuhnya ikatan persahabatan ini.

Sedangkan kami teruskan acara sarapan ini. Badrul membawa bersama beliau air mineral sebagai buah tangan. Perbualan kami semakin rancak , kerana Guru Besar, isteri dan PK Koku pun berkongsi pengalaman bersama kami.


Penolong Kanan Pentadbiran, Puan Rokiah Ata Mohamed pun turut hadir. Hebatkan!!

Yang saya suka, cikgu cikgu ni serta isteri GB memuji nasi lemak pagi ini!
(depa tak tahu beras impot dari Siam@Betong)

Sekitar pukul 11 pagi, Cikgu Mohd Tahir memohon diri untuk berundur, dan saya segerakan mengoyak kertas ini untuk tanda ingatan kepada sekolah dari kami berenam.


Tanda penghargaan kami kepada SK King Edward VII-1. Kecil sangat sumbangannya.


"Dulu, 4-5 tahun lalu Amitabh Bachan pernah berlakun disini, ada aksi 'stunt' dari atas bangunan ni, terkini, ada anak sekolah yang lakukan aksi yang sama, patah kakinya, sebab itu dipasang pengadang besi sekeliling tingkat satu."





Pilih , jangan tak pilih. Ole ole dari Sekolah.


Wan Mahathir ke MCKK, Latiff sampai pencen di KE, Azwan merantau ke MRSM, Badrul, Jawaid dan Roslan, pun pencen di KE


Kenapa dulu kami tengok meja ni besar sungguh!! Anak anak KEVII-1&2, 1976

Berlatar belangkangkan pejabat, bilik Guru Besar dan dewan sekolah. Majestic!!


Kamar mandi yang dibina ditahun 1930, mesih kukuh!!


Antara yang pernah naik ke pentas menerima hadiah.


1905. Masa tu umur kami (-) 56 tahun. Ada ke umur merentas masa?


Azwan mengahayati keindahan bangunan sekolah dari tengah padang, seakan akan nak convert bola melepasi tiang ragby aje tu.


Main ragby, bolanya mana?!

Akhirnya tiba saat perpisahan. Entah bila kitakan ketemu lagi. Saya dan Badrul tetap bermastautin di Kedah, sedangkan Roslan Wahab akan pulang ke Ipoh, Wan Mahathir akan pulang ke Kuala Lumpur, Jawaid penduduk setia Taiping. Azwan akan pulang ke US untuk bersama keluarga beliau disana.

Ini adalah pertemuan kali kedua saya dan Azwan, yang pertama bagi Roslan dan Wan Mahathir untyuk bersama Azwan, setelah meninggalkan sekolah rendah ini. Kisah yang pertama boleh dibaca disini.

Walau sekejap dan kehadirannya hanya 6 orang, tapi bagi saya, ia amat bermakna. Kita tidakkan tahu bila kita kan ketemu lagi, dan bila kita akan dipanggil 'pulang'.

Saya , Mokhtar dan anak saya terus bergerak ke arah Simpang, sambil diekori Badrul bersama Jawaid, menuju ke suatu destinasi yang belum pasti dimana alamatnya.


Latiff Hariri
1955 04071964 - 2011
Taiping-Sungai Petani

1 comment:

badrul said...

i wish i was there earlier.