Bee Gees

Tuesday 6 December 2011

Ketibaan Tidak Menentu

Paginya Ahad 20112011.

Nak kata terbabas bangun pagi, tidak juga. Walaupun malamnya tidur menghampiri pukul 3 pagi. Bila nak balik ni, semuanya malaslah.

Apa apa pun sarapan dahulu.




Sarapan pagi dalam resort ni, makanan dipadamkan, supaya tiada komen yg makanannya terlalu mewah, hahaha.

Selesai sarapan, sekitar pukul 10 pagi ke Nilai untuk menghantar anak kedua pulang. Sekitar pukul 11 sudah bergerak semula ke Kuala Lumpur. Memasuki Petaling Jaya untuk mencari kilangnya Canon, tapi tersesat, sebab dah lama tak masuk PJ.


Di Nilai sekitar 11 pagi.

Terus memasuki Lebuhraya Plus sekitar pukul 1245 petang menuju utara, dan kami tiba di Tanjung Malim seawal pukul 230 petang. Sempat berehat sebentar dan makan tengahari, sebelum bergerak ke stesen keretapi Tanjung Malim.

Ya, kami naik keretapi balik ki Butterworth. Dah lama tak naik keretapi, terakhir 2-3 tahun yang lalu.

Keretapi akan tiba sekitar 430 petang.

Tunggu punya tunggu, Ketibaan Tidak Menentu ini akhirnya sampai ke Tanjung malim sekitar pukul 615 petang. Hm, tak marah pun, cuma saki hati aje sebab tiada pemberitahuan dari pehak pengurusan tentang kelewatan serta jangkaan ketibaannya pukul berapa.

Harap cantik aje, jadual masih celaru. Ini yang baru , harganya ....entahlah.

Tunggu ajelah dengan mengetap bibir, tanda protes.

Akhirnya bergerak.

Pada saat awalnya , gerabak kami ini , penghawa dinginnya tidak berfungsi. tapi ketua pengawal gerabak ini cekap, mengatur semula kedudukan kami kedalam gerabak lain yang penghawa dinginnya berfungsi.

Taiping - dalam proses menaik taraf. Sedih juga tengok stesen ini. Banyak kenangan manis disini, tak kurang juga kisah dukanya. Saya harus menjejakkan kaki di Stesen ini.

Sekitar memasuki Kamunting, saya terus merayap dari gerabak ke gerabak, mencari gerabak yang ada dapur. Di hujung hadapan rupanya. Kami perkena saorang secawan Maggi, dan akhirnya berkisah dengan ketua Pengawal keretapi ini, En Nizam.

Orang Yan, menginap di Butterworth, dan rakan kepada arwah Marzuki Latiff. Peramah orangnya. Walaupun saya tidak bersungut tentang perkhidmatan KTM ini, tapi beliau amat faham perasaan pengguna, dengan memberi seribu satu kisahnya sepanjaang perkhidmatan beliau sebagai warga KTM. Kami bertukar tukar no talipon sebaik keretapi menghampiri Parit Buntar.


Sekali berkenalan dengan En Nizam ni, dah macam kenal lama pulak. Peramah orangnya.

Sepanjang Parit Buntar-Butterworth saya beronline, kerana tiada gangguan braodband ini, dapatlah saya mengisi kelesuan ini sehingga pukul 11 malam.

Di stesen Butterworth sudah menanti adik adik bujang saya, Zul, Budin dan Tart bersama Avanza mereka. Balik SP dengan mereka. Senangkan, ada adik adik bujang ni.

Inilah kisahnya sepanjang perjalanan pulan dari berDinner bersama sama Old Edwardian Kuala Lumpur.

Latiff Hariri
0850 04122011
Sungai Petani.

No comments: