Bee Gees

Monday 19 August 2013

Dusun Tua dan Sungai Lui

Ini pertama kali saya berhari raya kedua di Kuala Lumpur. Selalunya di Taiping. Bagi memastikan tidak sia sia cuti Raya ini , saya pun mencari saorang dua sahabat saya yang tak pulang jauh ke kampung.

Yang saorang ni orang Muo. Tapi, dia dah balik Raya pertama ke Bukit Pasir tu, jadi, saya terpa ajelah ke rumah emak mertua beliau di Dusun Tua. Dah benyak kali ke sini, tapi, lokasi hari ini berbeza dari lokasi biasa. Rupanya mereka ni punya tanah yang banyak di kawasan ini.


Langkah pagar rumah. Zila memimpin Eqa

Tak lepas pagar, bersalaman terus atas pagar.....

Bersama makcik Latifah, emak Zila (emak mertua Othman)

Nasi Beriani, rendang, ayam merah...meriah.

Kami disini dari jam 4 hingga ke 5 petang. Menjamu selera di atas rumah kayu milik keluarga besar ini


Makcik Latifah bersama anak anak dan menantu beliau. Kami tumpang gembira.

Sekitar 515 petang kami bergerak ke selatan, arah ke Sungai Lui. Ini dah kira alang alang dah sampai...

Terkejut besar Pakcik Dain bila saya muncul terus ke ruang tengah rumah beliau. Dengan pakcik Dain ni tak ada yang nak malu malu lagi. Macam pakcik sendiri.


Hanya foto ini yang diluluskan untuk siaran.....

Saya mula mengenali pakcik Dain diakhir tahum 1988 sebaik saya berpindah dari Kulim ke Kuala Lumpur, dan terus rapat hingga kini. Terbawa bawa terus ke kampung halaman beliau di Kerinchi, Sumatera Barat.

Kami bergerak pulang sekitar pukul 640 petang. Mengarah ke rumah yang ke 11. Ya, saya kira setiap rumah yang saya kunjungi supaya boleh dibandingkan sejauh mana saya boleh eratkan silaturrahim sepanjang Syawal setiap tahun.

Latiff Hariri
1238 19802013
Sungai Petani

No comments: