Bee Gees

Wednesday 7 August 2013

Redzeki Ramadhan/Julai 2013

Selalunya, nafsu kita kata kita kuat, tapi sebenarnya , bila berdepan dengan bulan Ramadhan ni, kita kena akur dengan fitrah usia kita.

Saya angankan tebu saya mencecah jualan RM500.00 sempena Ramadhan ini kerana permintaan akan meningkat di pasar psar Ramadhan.

Pada awal Ramadhan, sisa sisa kekuatan sebelum berpuasa itu masih kuat, tetapi masuk keminggu kedua ternyata saya harus akur dengan kederat yang tersisa.....


Tebu terbanyak yang saya tebang untuk sehari di Ramadhan ini adalah 84 batang @ 92kg

Ini jualan dan perolehan yang saya terima sepanjang bulan Julai 2013:-

Pisang Berangan     9 Mayang @ 7kg       RM129.00
Pisang Nangka       23Mayang  @ 225kg  RM219.40
Pisang Awak           4  Mayang  @ 33.1kg RM  33.20
Pisang Emas            5 Mayang  @ 24.3kg RM  43.70
Tebu                        330 batang  @ 397kg  RM198.50 
Getah                                                           RM  10.00
Sewa Bendang                                             RM400.00

Jumlah                                                       RM1,033.80

Saya akur dengan kemampuan diri pada bula yang mulia ini. Tiada dayanya, walaupun hati berkata boleh, sebenarnya kederat tiada. Kalau tidak dikira sewa bendang, jualan hanya sekitar RM633.80 . Perbandingan dibulan bulan yang lalu, pencapaian hanya sekitar 65% sahaja. Bermakna, kekuatan saya berkurangan 35% dibulan puasa ini. Alasan......hehe.



                                   
                                            Durian Gajah luruh ketika Ramadhan.

Saya kurang menggemari buah durian ini, kerana kedekut dan liat kulitnya. Isinya, Masya Allah!! Kuning dan tebal....terbaik. Ramai yang memuji, tapi saya biasa aje, kerana terlalu payanh untuk mengopeknya. 

Sempena akhir Ramadhan ini, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Bathin kepada seluruh sahabat handai rakan taulan, saudara kenalan serta pembaca yang sudi bertandang ke Blog kecil ini.

Maafkan terkasar bahasa penulisan saya. Adakalanya tidak disengajakan, ada waktunya disengajakan, bila berbicara tentang politik...... Pendirian saya tetap pada kebenaran...

Selamat Eid Fitry.

Latiff Hariri
1928 07082013 / 29 Ramadhan 1433
Sungai Petani


No comments: