Bee Gees

Thursday 15 August 2013

Raya Kedua Penuh Pengertian....

The Hariri Babs

Adik saya yang saorang ni pandai memainkan perasaan saya. Sebenarnya hati saya masih berbelah bagi, samaada mahu menghabiskan sekitar 4 jam di PLUS untuk berhari Raya di Kuala Lumpur atau tidak.

"Abang Boy ingat tak arwah Pak Long?. Setiap Raya dia tak pernah mis jengok bapak dan kita, masa di Taiping dan Kuala Kangsar dulu."

Saya mengangguk setuju sambil memutar memori silam bermula dari 1972 di Lenggong hingga ke 1983 terakhir di Kuala Kangsar. Pak Long dan Makcak tak pernah mis bertandang kerumah kami ketika itu.

"Tapi Fadhil , tak samalah....." saya memberi pendapat saya supaya adik saya faham kisah sebenarnya....hehehe.

" Kita ada sapa lagi pun abang Boy? Kalau kita tak rapatkan ikatan ni, makin berjauhanlah hubungan kita....."

Pandai kau ayat aku ya.

The Girls

Saya hanya memberi arahan kepada anak anak supaya bangun seawal Subuh, dan akan bergerak sebaik selesai solat Subuh. Hati saya tidaklah begitu berat untuk berjalan jauh pada Raya kedua ni. Terakhir 2012 pun sekadar ke Lenggong, dan sebelumnya hanya pulang ke Taiping untuk berRaya bersama Emak setiap pagi Raya kedua.

Ini dah kira melanggar dan mengubah tradisi, balik ke KL .!

Keluar dari rumah sekitar 727 pagi . Perjalanan berselang seli dengan hujan sehingga melepasi Taiping. Kenderaan agak minima, sesekali saya melepasi kelajuan 110 km.

Tiba di Ipoh jam 9 pagi, dan saya sudah mewarwarkan kepada adik saya yang saya akan memasuki KL sekitar jam 11 pagi. Yakin, kerana tiada kesesakan.

Dan kami berada di rumah Kak Sham Abang Jabar ni sekitar 1120 pagi. Lajukan?

Kami rasmikan dahulu kek dan Nasi Beriani yang dihidangkan

Satu satunya kakak arwah Bapak saya, Makcak @ Maznah Bab

Makcak merupakan pelajar pertama RIDA yang mendapat sijil kelayakan yang kini diiktiraf kepada seluruh anak anak  Bumiputera . Kini RIDA dikenali sebagai Universiti Ternologi MARA (UiTM).

Abang saya Rahman sekeluarga yang kedua tiba dari Cheras, dan adik saya Rasiyuddin yang ketiga dari Shah Alam.


Aliya, Sarah, Bie dan Kak Sham

Saya banyak kisah suka duka dengan Makcak ni....dosa saya pun banyak....jadi panjanglah sikit saya mengayat Makcak memohon keampunan. 

Masa bujang sebaik tamat SPM , rumah MakCak menjadi tapak saya memulakan karier. Dapat sebuah bilik lagi . Saya hanya bayar bill letrik dan talipon sahaja sebagai sewa bilik. Gaji pun kecil masa tu.

Sebaik semua selesai menjamu selera, acara fotografi dan bersalaman bermaafan berduit raya pun bermulalah.

Dimulakan oleh Abang saya, diikuti saya, Kak Sham dan seterusnya pangkat isteri  dan anak anak buah.

                        
Haziq claim duit raya dr pakcik Boy dia.

MakCak dah 84 .....saya 49.

Haziq petamakali merasa duit raya dari Aqilah, kakak pupu beliau.

Izzuddin pertamakali merasai duit Pilot Airasia ni......

Tuan tanah, eh Tuan Rumah, Ustaz Abdul Jabar Sudin

Dalam keseronokan usik mengusik ni, waktu Solat Jumaat pun hampir bermula, dan kami berduyun duyun ke Masjid yang terletak sekitar 400m dari rumah Abang Jabar.

Masjid baru siap, tapi kecil , jemaah melimpah keruang parkir.

Sekembali dari Solat, rupanya sudah menanti dua tamu dari keluarga Bab, iaitu adik kepada arwah Bapak, pakcik Yut dan Makcik Miah.

Pakcik Yut @ Kamarulzaman Bab. Adik arwah Bapak.

Selalu saya ceritakan kepada anak anak tentang kehebatan pelajaran Pakcik Yut ini ketika beliau menamatkan Tingkatan 3 beliau dengan LCE yang cemerlang....


Makcik Miah

Sebaik selesai menjamu selera untuk kali kedua, sebagai selingan telinga, Akmal dipaksa memainkan jari jemari beliau untuk dinilai oleh juri juri awam.

Cahaya Aidilfitri BDB

Anuar Zain

Duet Aliyaa & Sofea - Lagu moden tidak bertemakan Hari Raya

Kami menanti di sini sehingga pukul 315 petang. Berat jugak nak tinggalkan keramaian ini, bukan selalu dapat berkumpul sebegini. 

Sebaik Rasi meniggalkan rumah ini, saya sekeluarga pula mengekori. Destinasi selanjutnya ke Hulu Langat.

2 Syawal 1434 -  Eid Fitry yang penuh bermakna walaupun tanpa Emak disisi kami.

Alfatihah untuk Emak, Bapak dan Nazahuddin

Latiff Hariri
2018 15082013
Sungai Petani

No comments: