Bee Gees

Sunday 17 November 2013

Kelulut Ory Merbok

Petang sabtu tu, saya diajak jiran rapat saya ini bertandang ke Merbok. Katanya , " Pernah makan Madu Kelulut tak?"

Saya tanya balik, " Kelulut tu apa, lebah ke?"

Memang tak tahu, tapi sebenarnya bila tengok memang dah tahu pun, tapi tak tahu apa namanya.


Ory dari kaki Gunung Jerai, berhampiran pekan Merbok

Kalau yang ini memang pernah tangok, banyak kat perkampungan orang kita.

Saya baru tahu, corong diatas ni , tempat laluan kelulut memasuki sarangnya, kalau disimpan bertahun disesuatu koloni kelulut, boleh dipotong/patahkan dan dijual kepada orang orang yang tidak berpengetahuan, hehehe, dengan harga beratus ringgit!!

Kalau pernah terserempak dengan perkampungan Orang Asli di Perak, mereka memanggilnya ' Batu Bunian' kerana keharumannya bila dibakar waktu malam. Ya, dia keras macam batu, yang tidak mengetahuinya akan percaya ia adalah batu, tetapi bila dibakar akan mengeluarkan asap yang wangi.......


Sebahagian dari 400 sarang yang dibela pemilik ladang ini, dikelilingi pohonan durian dan cempedak.

Saya juga dibritahu pabila musim durian, madu kelulut yang dituai akan berbaukan buah durian!


Madu yang diambil terus dari sarangnya, dituang keatas tapak tangan saya untuk dihirup....

Malam tu hingga ke pagi perut saya memulas, bukan sakit perut, cuma rasa tak selesa.....

Ini sarangnya yang dikunci dengan menggunakan papan dan diskru rapi supaya susah dicuri orang.

Saya dah mencubanya, dan pertama kali mempercayai yang ini adalah asli. lerana sebelum ini, makan berbotol botol pun, tak ada bezanya. Saya akui teramat baik untuk badan yang sering keletihan dan sesuai untuk yang mahu berjaga malam. Ianya membuat sesaorang itu tidak mudah mengantuk.

Cara miminumnya terus tuang ketapak tangan sahaja, atau gunakan sudu plastik, kerana sudu besi akan memberi reaksi negative kepada madu asli ini.

Teramat baik untuk yang berpenyakit Gout dan kanser. Saya sedang menunggu komen adik dan rakan rakan yang telah mencuba madu ini tentang kesihatan mereka setelah mencuba sebotol kecil untuk beberapa hari ini.

Bagi perempuan mungkin tidak sesuai untuk pengambilan banyak kerana kemungkinan mengganggu sisitem pusingan darah badan.

Saya sebagai orang lelaki mengakui bahawa terasa perbezaan ketara bila saya meminumnya setiap pagi seakan akan usia belum mencencah 40an.....hehehe. Faham kan?

Untuk membelinya boleh hubungi saya terus .Dijual pada harga RM50.00 dan RM100.00 .

Latiff Hariri
1218 17112013
Sungai Petani

No comments: