Bee Gees

Wednesday 13 November 2013

Maznah Bab ( 9 Sept 1930 - 23 Oktober 2013)

Pagi 23 Oktober membawa berita duka untuk kami sekeluarga. Makcak saya yang berusia 84 tahun itu kembali keRahmatullah sekitar 430 pagi. Pesanan ringkas tentang berita duka ini saya terima sekitar 707 pagi dari kakak saya di Ampang.

Sekitar 745 kami sudah memasuki PLUS dan janjinya, diminta menunggu kehadiran kami sekitar jam 11 pagi sebelum dikebumikan. 

Kita hanya merancang, tapi aturanNya sudah tertulis. Makcak dikebumikan sekitar pukul 10 pagi yang sama, sedangkan saya berada dipersekitaran perkuburan jam 11 pagi. Dan walaupun saya berada dekat persekitaran, sesungguhnya kawasan Kuang ini begitu asing bagi saya, jadi hanya dapat menziarahi kubur sekitar jam 1 tenghari.

Maafkan saya......AlFatihah. Solah olahnya permohonan maaf saya kepada Makcak di Eid Fitri yang lalu merupakan yang terakhir kerana selama inipun, saya tidak pernah berkesempatan untuk berHari Raya dengan Makcak.

Maznah bin Bab. Kakak kepada arwah Bapak . Makcak dilahirkan pada 10 September 1930 - 23 Oktober 2013 . Makcak satub satunya kakak Bapak sedangkan yang lain merupakan abang abang dan adik adik lelaki Bapak dari satu Ibu, Tam Rafeah Bahrain, yang datang dari salasilah Jennaton.

Hanya tanah merah yang menjadi penyambut kami. Kubur ke 298.

Sebaik tahlil selesai, kami bergerak menuju ke Kuala Lumpur untuk makan tengahari, dan singgah seketika di rumah Kakak saya di Ampang.

Bergerak pulang sekitar 4 petang.

Pemanduan sepenuhnya oleh Izzuddin dari Bukit Lanjan hingga Sungai Petani, sebagai ingatan hari duka 23 Oktober merupakan jarak terjauh pemanduan Izzuddin yang kini sudah memiliki lesen memandu pada usia 17 tahun, SPM2013

Alfatihah untuk Makcak

Latiff Hariri
2008 13112013
Sungai Petani

No comments: