Bee Gees

Thursday 7 October 2010

Syawal Oh Syawal

Syawal semakin meninggalkan kita.

Banyak kenangan manis sepanjang bulan ini, tapi yang satu ini agak meningalkan kesedihan bagi diri saya. Pemergian Baharum.

Syawal tu, dia ada mengadu diwaktu bertandang, perutnya sakit dan menunggu waktu untuk dibedah. Saya beranggapan biasa, dia masih seperti dulu, tapi, ternyata, malam itu yang terakhir kami berbicara.

Sekembalinya dari Kemunting tengahari tadi, saya menerima panggilan talipon dari rakan baik saya, Aziz, yang adik saya yang saorang ini pulak masuk Hospital. Sakit apa , tak pasti.

Dari Butterworth, terus ke kedai alat ganti kereta, beli apa yang patut, terus ke Hospital Pantai di Sungai Petani ni. Mohd pun tak tahu siapa yang mahu dilawati.

Hanya mereka berdua, saya terus bersalam.

Ustad Ibrahim sedang terbaring mengelamun.(Mengelamun cara dialah, berzikir sudah pasti). Terus beliau bangun, menceritakan masaalah yang dialami. Tulang belakang beliau berada pada keadaan tidak normal kerana mengangkat muatan lebih, hahaha.

Mungkin cara mengangkat salah, itu yang sebenarnya.
















Ustad Ibrahim melakarkan keadaan tulang belakang beliau untuk dibayangkan oleh doktor ini.





Apa yang saya tahu beliau perlukan latihan dari pakar fisioterapi(betui ke ejaan ini?)

Tak sampai 10 minit bersembang, jururawat sudah menjenguk untuk menjemput Ustad Ibrahim membuat latihan. Saya terus memohon untuk berundur. Tak sempat berundur , isteri Ustad bersama 3 anak memasuki kamar, beserta abang Man. Tergendala pulak rencana untuk mendapat rawatan ini. Sambung berbual lagi.

Dalam nak bergerak ni, masuk pulak abang Sobri. Hm, banyak sungguh 'peminat' adik saya ni.

Saya dan abang Man buat keputusan meninggalkan Ustad bersama isteri dan anak anak. kami ke bawah isi perut.














Dah Doktor Azman pulak membuat analisa x-ray sambil diperbetulkan Ustad Ibrahim.
Pening ni, doktor ramai sangat















Doktor Azman? Tak lah, usik aje, Abang Man. Orang kuat Sungai Layar ni. Dia kuat ke Masjid Al Amin, serta kuat "berkawan'. Beza umur setahun aje dengan saya. Mula kenal sejak 5 tahun lalu secara tak sengaja , sebab dia nak beli kereta baru, dan tak tahu yang saya dari Qairat yang sama. Itu lah, saya tak 'kuat' mcm abng Man.

Saya bergerak pulang kerumah, selepas seharian berada di luar daerah Sungai Petani.

Harap Ustad Ibrahim lekas sembuh dan kembali bertugas di Masjid dan Tahfiz Al Amin.

Syawal ni, macam macam peristiwa yang berlaku. Pahit pahit manis.


Latiff Hariri
2015 07102010
Sungai Petani

No comments: