Bee Gees

Monday 25 April 2011

Direnjis renjis dipilis, ditepungilah tawar.....

Bila kita mengadap kearah pelamin ini, kita akan perasan, ada kerawang disebelah kanan kita, dan songkok ala ala tarbus dikirinya, diatas puncak pelaminan. Itu tandanya, yang perempuan akan bersemayam dikanan , dan pasangannya dikiri. Pada mulanya saya pun tak peduli apa yang terhias di atas pelamin ini



Kerawang

Tarbus

Pengantin lelaki mengekori kedua ibubapa mertua beliau menuju ke pelamin. Suasana agak kelam kabut bagi diri saya. Ya lah, mencari lokasi menarik untuk memfokus aksi di pelaminan.


Bonda dan Ayahanda mendahului menantu ke pelaminan

Pengantin lelaki diiring mak andam
.
Sebaik pengantin singgah di pelaminan, acara makan tengahari pun bermula. Saya masih kekenyangan. Lagi pun saya masih menanti pulangnya Bapak Raja Anuar dari berbelanja di pusat membeli belah , bersama Pak Suparmin. Saya ada menanya Bapak Osman, hadiah apa yang patut kami berikan? Katanya , tak mengapa, tak perlu bersusah payah. Tapi, Raja Anuar lagi perihatin, tanpa banyak soal, terus keluar dari majlis membeli sesuatu.

Nasihat saya pada diri sendiri, lain kali beli siap siap di Malaysia. Sepertimana Roni dan Roza bernikah di Bukit Tinggi dahulu, hadiahnya saya siap beli di Sungai Petani.

Ok, dah menjadi Raja Sehari

Dimawar renjis oleh bonda

Dalam keenakkan hadirin menjamu selera, pengacara majlis terus meminta keluarga dari Malaysia memulakan acara merenjis. Saya pun suka disegerakan, supaya boleh cepat pulang .

Rupanya bukan kami sahaja yang nak cepat pulang. Ada jugak rombongan dari Kuala Lumpur yang mengejar penerbangan pada pukul 3 petang.

Ramai yang meminta saya mengambil foto dari kamera mereka, maka bergayut gayutlah 3-4 kamera dileher. Syukur ada yang mahu membantu, jadi puas saya tekun pada yang sebuah ini.

Kumpulan Gondang Sembilan masih mengalunkan nasyid yg mendayu dayu iramanya.

Saya kira acara merenjis mawar ini dimulakan oleh abang sulong Zila. Maaf ya, saya belum kenal mesra dengan keluarga Zila ini, kecuali emaknya, yang ternyata tidak dapat hadir pada acara ini.

Abang sulong dan isteri


Yang ini adik kepada Zila dan isterinya



Yang ini abangnya kepada Zila dan Isteri



Yang ini Zila dengan suaminya yang suam suam kuku dengan kami (Raja Anuar, Wan & Latiff)



Daun renjisan adalah daun sireh, kalau tak silaplah.

Sebaik selesai rombongan dari Malaysia, keluarga dari Medan dan Indonesia pulak mengambil alih acara ini. Yang dari Malaysia teruskan acara makan makan. Pengantin saya lihat masih sabar direnjis. Tak lapar ke?

Sekitar 10 minit kemudian, abang sulong kepada Zila , serta keluarganya memohon diri. Saya boleh agak masa hanya ada dua jam lebih sikit , untuk mereke berkejar ke Bandara Polonia.

Acara berpelukan dan menitiskan airmata pun bermula. Saya tahu, ikatan kekeluarga mereka masih kuat, kerana mereka berpangkat sepupu sesema mereka, sedangkan saya dengan keluarga Nenek Bulan sudah melepasia jenerasi ke empat. Kalau Jenerasi Janaton, dah jenerasi ke 7-8, lagi payah untuk saling mengenali.

Sambung makan sebelum berangkat pulang.

Ya, saya turut merasa sebak didada

Dalam tangis, kata kata ucap selamat dan doa terus bertukar sesama pasangan sepupu ini



Dalam mereka sibuk bersalaman, saya dan Wan mula mencari tempat untuk mengisi perut, sedangkan Raja Anuar dan Pak Suparmin masih belum pulang. Mereka buat hadiah agaknya!

Pengantin masih ditepung tawar. Jenuhlah korang berdua kena 'tenyeh' kat tapak tangan tu. Hehehe


Latiff Hariri
1900 250411
Sungai Petani

No comments: