Bee Gees

Sunday 4 September 2011

Kunjungan Hatta-Roslinah

Bila Syawal tanpa kehadiran tetamu ni, yang paling senang untuk saya lakukan ialah baring baring dihadapan TV. Mata tak menonton, tetapi terpejam cuba lena. Dan selalunya saya gagal.Saya bukan jenis yang suka lena siang.

Rancangannya mahu ke kuburan di Assam Kumbang, tetapi suka bermain dengan sikap 'ah nantilah, ah nantilah' akhirnya tak kemana. Alasan diberi , kerana ada tetamu nak datang pulak. Tetamu jauh, yang seringnya bertemu setiap Syawal, dan setiap kali jika saya bertandang ke Sepang.

Hatta dan Roslinah.



Mereke berdua tiba tanpa anak anak sekitar pukul 540 petang. Tunggu ajelah Hatta dan Roslinah, Cik Bie sedang memasak didapur.

Puas hati jika ada tersedia makanan panas untuk Hari Hari Raya ni, kuih raya hanya sebagai selingan.

Emak saya mengenali Hatta sekitar 1979. waktu tu, kami berdua sering pulang dari asrama ke Padang Rengas dan Kuala Kangsar, bersaingan, adakalanya saya singgah dahulu ke rumah Hatta, atau Hatta menyusul kemudian ke Kuala Kangsar.

Dan terus mesra dua keluarga ini hingga kini.

Hatta dan Roslinah bersama kami hingga ke pukul 7, untuk beliau bergerak pulang ke Padang Rengas. Pakcik beliau menetap di blok yang sama dengan rumah emak saya ni, jarang jarang dah saya jumpa sejak mejak ni.

Sambung berbual hingga ke kereta, sebenarnya banyak benda yang nak dikongsikan terutamanya tentang perkembangan anak anak.

Tahun ini saya tidak bertandang ke rumah Hatta di Padang Rengas

1 Syawal, ada saya bersms dengan Zul Norman(Zul Hoki) untuk pertemuan, tetapi belun ditetapkan bila dan dimana. Bila sudah berhubung dengan Badrul, lalu diatur satu pertemuan di restoran Rahman Taiping sekitar pukul 9 malam.

Badrul yang pertama hadir , diikuti saya, dan Zul.

Malangnya, saya terlepas pandang , yang foto Zul tidak terakam didalam kamera digital ini, ruginya!!


Badrul dan Jawaed(terlindung) sementara Fairuz berbual dengan rakan dari St George.

Khairul Azhar(Ja'a) dan Badli.

Malam tu hanya kami bertujuh, berbual kosong dan diselang seli dengan politik.

Selalunya beginilah, bila puak yang disana berkata kata, puak disini membisu, sebagai tanda pandangan politik rakan rakan hanya selingan sebenarnya, yang utamanya persahabatan berkekalan dan tiada perbahasan demi sebuah Syawal yang indah.

Hmmm, saya boleh tahu siapa 'siapa' didalam lingkungan sahabat sahabat saya ini.


Latiff Hariri
1150 04092011
Sungai Petani

No comments: