Bee Gees

Friday 2 September 2011

1 syawal 1432H - YANG DIKUNJUNG



Awal Subuh ni, bersiap awal. Kami tidak menziarahi kubur disetiap pagi Syawal, kerana kuburan ayah dan ibu mertua saya ni terletak lebih kurang 10km dari rumah.

Selesai bersarapan sekitar 730 pagi, saya dan Izzuddin bergerak ke Masjid Al-Amin, yang jaraknya sekitar 500m dari rumah. Teramatlah dekat, tapi saya yang jauh selalunya.



Masjid Al-Amin dan Tahfiz Al-Amin bersebelah. Kelihatannya, kerangka dewan kuliah sedang dalam pembinaan di hadapan Masjid.

Masjid dibawah pentadibiran Ustad Ibrahim , yang merupakan Imam melebihi 11 tahun serta usianya 6 tahun muda dari saya. Dibawah naungan beliau, terbinanya bangunan Tahfiz 3 tingkat bernilai Rm900,0000.00 ini, pembinaan dewan kuliah yang bernilai RM180,000.00, serta pembelian tanah perkuburan yang bernilai RM387,698.13 . Jumlah harga tanah masih kekurang RM144,000.00 dan dewan kuliah pun masih kekurangan RM140,000.00 , setakat 1 Syawal 1432H ini.

Saya pasti dibawah seliaan Ustad Ibrahim, sesuatu yang mustahil pasti berlaku.

Bilal yang bersaorang baru memulakan Takbir sekitar 820pagi.

Saya duduk menjauh dari bilal, tak reti....ish ish ish.

Bermulanya solat Idul Fitri sekitar 910 pagi berImamkan Ustad Ibrahim, khutbah dan tahlil pun dipimpin beliau. Secara rasminya selasai bersalaman dengan Imam ini sekitar 1010 pagi. Dan saya melangkah pulang ke rumah.

Sedang bersiap , itu yang bang Rahman datang bertandang, jadi rumah pertama yang saya sekeluarga bertandang adalah di Taman Seri Tanjung, kejiranan sebelah taman kami
Dirumah pertama kunjungan kami, rumah Bang Mat, jiran Seri Tanjung.

Bersama orang kuat Seri Tanjung, Bang Latiff TNB, Bang Omar (bapa bebudak bujang tu) pekena sorang sedikit lemang dan rendang.Ini rumah kedua melepasi pukul 1240 tengahari.

Terus ke rumah Yazid, jiran setaman.

Ini rumah Yazid, jiran didalam Taman Teratai Indah. Kelihatan isteri Cikgu Mat bersebelahan Aqilah, guru kepada Izzuddin di SMKSL.

Cadangnya mahu membalas kunjungan Abang Rahman, tapi beliau dah keluar berziarah. Jadi ke empat adalah rumah Cikgu Hashim, ayah kepada Nasir, rakan/jiran bebudak bujang ni. Menu di rumah Nasir - Nasi Daging. Malangnya foto tidak dirakam dek teruja menerkam Nasi Daging, dah lama tak makan tenghari ni.

Terus ke rumah seberang jalan, rumah Pak Tam Det.


Bersama Pak Tam dan Mak Tam, Guru Quran anak anak saya, dan mekanik terdekat bila kereta saya perlu dpelihara dan dirawat.

Selesai berkisah dengan Pak Tam, kami kerumah keenam ini.

Ini Imam Masjid Al-Amin, Ustad Ibrahim, beliau boleh bertutur lebih dari 8 bahasa....termasuk BM dan BI. Sekali pandang iras Ustad Badrul Amin tu.

Bergerak ke kampung , menziarahi pusara tok dan nenek anak anak ni. Kuburnya bersebelahan, walau jarak berpisah antara arwah berdua kira kira 5 tahun. Senang perkuburan ini, sebab terjaga bersih. Disini juga tersemadi, abang sulong Roziah.


Kubur emak dan bapa mertua saya.

Dari perkuburan Permatang Berangan ini, kami ke rumah abang Majid, sepupu Roziah. Disini kami dihidangkan laksa.

Terus ke Permatang Kedundung, berhampiran hutan simpanan kami tu, kerumah Kak Ara, rumah arwah abang Roziah ni. Disini menunya nasi minyak, wow!! Power tu

Kerumah Pak Lang Ak, yang menyelia hutan simpanan kami tu. Sekadar beraya dan pekena sorang segelas air sirap. Perut dah penuh.


Di rumah Pak lang Ak

Dan rumah terakhir , rumah si Jan, yang mengerjakan bendang kami tu.

Ini cucu buah kedua kami.


Kira punya kira , lebih 9 rumah yang saya ziarahi dihari pertama Syawal. Dicampur Rumah ALLAH dipagi Raya, genaplah 10 Rumah!!

Yang leganya, malam tiada tetamu yang datang betandang. Sekitar pukul 10 saya dah 'hilang'.

Eh, silap ek, bukan tak suka tetamu hadir disebelah malam,cuma lega dapat lena panjang. Rumah saya terbuka sepanjang Syawal ni kecuali waktu bekerja. Lagi pun tidur awal ni, sebab esoknya nak balik awal ke Taiping.

Latiff Hariri
0822 02092011/4 Syawal 1432
Sungai Petani

No comments: