Bee Gees

Wednesday 28 September 2011

Sore di Tanah Abang

Hiruk pikuknya Tanah Abang ini sepertimana hiruk pikuknya persekitaran Chow Kit berhampiran pasar ikan tu. Disini baru terasa yang kami berada di kawasan yang menjadi tumpuan warga Jakarta.

Mereke berdua mengekori saya dari belakang selepas turun dari teksi.



Seksa kalau dah tersangkut didalam kesesakan ini.

Pasar Tanah Abang - Blok A

Blok A ini ada 13 tingkat, sebesar besar Kompleks Pertama, mungkin lebih lagi, tapi ada 13 tingkat, sanggup kalau nak perabih rupiah ni!!

Baju yang menjadi koleksi saya setiap kali ke Indonesia. Baju Pak Lurah.

Siapa kata saya tak pandai beli kain ela?

Kerudung. Ini yang jarang saya beli sebab tak kena dengan selera anak isteri.

Tamat sesi pertama berbelanja ini sekitar 530 petang. Nama aje 530 petang, tapi suasana sudah seperti 7 petang di Semenanjung. Jadi, saya mulakan acara berjalan kaki ini, supaya mereka berdua dapat merasai suasana berjalan kaki ditengah kota Jakarta.

Bagi saya yang sudah biasa berkayuh dan berjalan ni, tak jadi masaalah. Kami berjalan dari pusatnnya Tanah Abang ni, ke simpang Sarinah, jaraknya sekitar 1km.

Berpeluh jugak, sebabnya duk usung laptop dibelakang seharian.

Bapak ini beniaga gas dengan basikal roda-tiganya. Beliau sedar yang foto dirakam, lalu beliau berhenti untuk memberi post terbaik.

Kompleks membeli dan belah, Sarinah. Gedung pakaian yang agak mahal harga jualannya. Dahulu dihadapannya Hard Rock Cafe. Kini Cafe MU .

Hotel 6 bintang ni pernah saya inapi sekitar tahun 1995, masa tu kadar biliknya sekitar RM400.00 semalam, kini, RM1,200.00 ! Lain kali aje lah.

Kiranya kita menyusur kearah belakang Hotel/Kompleks Sarinah ini, terletaknya Jalan Sabang. Disini terdapat Back-packers, hotel 1 bintang dan 3 bintang. Ya, disini ada aktiviti malamnya. Senang nak cari makan dan lepak2. Kadar sewa bilik bermula dari RM50.00 hg ke RM500.00 atau lebih.

Kami terus merayap perlahan. Dari sini ke Hotel Formule1, jarak kilometernya sekitar 4 km sahaja. Naik taksi tambangnya sekitar Rp10,000., kira dalam RM4.00 lah.

Saya tahu maghrib sudah menghampiri, tapi, kena berhenti seketika, nak pekena teh botol dingin serta sataynya kambing.


Latiff Hariri
0800 24092011
Sungai Petani

No comments: