Bee Gees

Saturday 3 September 2011

Satu Kunjungan 34 kehadiran - The Mahmuds

02092011/2 Syawal 1432H

Ini yang sebenarnya!!

Tradisi yang terpelihara dari keluarga Allahyarham Pak Ngah Mahmud dan Mak Ngah Kalsom ni. Keluarga kakak kepada emak saya ni, yang tradisinya dimulakan oleh Pak Ngah yang akan bersama anak menantu beliau setiap Syawal menjelma sekitar tahun 70an , hingga kini diteruskan oleh anak anaknya, yang juga sepupu sepapat saya. Selalunya diterajui oleh abang Net, dan diselia bersama Kak Aya dan abann Nai. Kak Rohaya anak yang sulong, diikuti abang Zulkarnain anak kedua. Dan jumlah kehadiran mereka tidak pernah bersusut setiap tahun.

Saya dan keluarga Hariri, gagal dalam budaya ini, kerana kami lebih 'sendirian' bila laksanakan budaya berziarah Syawal ini.

Kali ini juga saya dapat bertemu mereka, sebab selalunya, saya sudah 'keluar rumah' lebih awal untuk berziarah, dan rezkinya tahun ini dapat bertemu.

Kehadiran mereka memang dinanti emak dengan seperiuk besar nasi dan gulai untuk makan tengahari , lebih mengenyangkan dari berkuih raya.



The Mahmuds menenggelamkan The Hariris.

Kak Rohaya Mahmud

Sepupu duai yang seangkatan dengan saya, lebih tepat 'senior' saya melebihi 4 tahun keatas. Semuanya pangkat abang abang. Abang Nai, Abang Omar, Abang Net, Ibrahim dan RahmanHariri.

Jamuan makan tengahari bergulaikan lauk asam ayam, hati berlada hitam dan sayur rebus plus sambal belacan.

Abang Nai melayan anak bongsunya.

Mereka berada di rumah emak sekitar 1 jam lebih, siap solat Zuhur bila mereka harus beregerak seterusnya ke rumah keluarga terdekat.

Bersalam salaman dan bermaafan.

Suka dengan acara bersalaman ini, tertamanya bila anak anak menghulur tangan dan disambut dengan sampul duit raya dari saya dan Rahman.

Abang Net siap announce tu, salam dengan YB YB dulu....hehehe.

Yes, anak anak gembira bila bersalam dengan tangan berisi.

Ini yang saya suka setiap kali Syawal ni. Budaya kunjung mengunjung dan saling mengenali anak cucu yang baru lahir serta menantu menantu baru yang sertai keluarga besar ini.

Sepi seketika bila mereka pulang, dan saya cuba untuk lena seketika di ruang hadapan, tapi gagal, bukan mudah untuk tidur siang ni buat diri saya.

Tunggu siapa yang datang lagi selepas ini.


Latiff Hariri
1051 02092011
Sungai Petani

No comments: