Bee Gees

Tuesday 6 September 2011

Kunjungan ke Ipoh - 3 syawal 1432/1 Sept 2011

Pagi 3 Syawal ni, tiada sarapan istimewa. saya pun malas nak beratur panjang di Restoran Bismillah tu, walau pun rindulah jugak dengan kuah kuning hitam tu.

Lagi pun, mihun goreng semalam masih berbaki sebelanga besar didalam peti sejuk emak.
Selasai bersarapan, sekitar 830 malam kami uncakpan selamat tinggal kepada emak dan abang adik saya yang masih berkhemah dirumah emak ni.


Hanya 3 keluarga ini di pagi 3 Syawal 1432, bersama emak.

3 teruna remaja pada 3 Syawal 1432H. Insyaallah, mereka bakal warnai bumi ini dengan IzinNya. Amin....

Lebuhraya agak nyaman pagi ni. Terus kami meluncur laju ke Ipoh. Saya rancangkan 3 rumah di Ipoh, sebelum bergerak kedaerah kenangan.

Sekitar 940 pagi kami sudah keluar tol mengarah ke Chemor.

Rencananya mahu ke rumah Abang Man/Faridah dan Roslan Wahab disini. Tapi, langkah kiri nampaknya kerumah Abang Man/Faridah. Lalu tujuan kami mengarah ke rumah Roslan.

Roslan dan saya sudah merancang pertemuan ini seawal 1 Syawal, samaada di Taiping ataupun di Ipoh.

Berhari Raya ini, pengisiannya bukan sekadar perut, hehehe, lebih kepada satu ziarah silaturrahim. Jadi, tiada masaalah sekiranya tiada hidangan istimewa, walaupun sekadar kuih raya. Tapi, adatlah, emak Roslan sudah sediakan mee , dibelinya 5-6 bungkus nasi lemak untuk sarapan kami sekeluarga.

Sesuatu yang menarik berlaku didalam perbualan kami berdua ni. Kita ni cucu cicit Nabi Adam dan Hawa, tiadalah menjadi janggal, tambahan semuanya bersekolah di Taiping.

"Tip, nama Janaton tu memang nama salasilah keluarga u ke?"

Saya mengangguk.

" Dan Aziz Ishak tu....?" Roslan cuba memastikan saya benar benar dari salasilah ini.

Satu, satu saya kisahkan kepapa Roslan , kisah 60an-70an dahulu tentang Aziz Ishak dan Bapak saya. Roslan mengangguk tanda pasti dan benarkan kisah saya.

" Emak saya pun dari salasilah ini......"

" Ya, kalau Lan nak tahu, nenek saya yang perempuan tu salasilahnya pun , ramai yang asalnya dari Teluk Intan."

Tujuannya, kerana saya tahu Arwah ayah Roslan pun pernah menetap di Teluk Intan.

Roslan sudah mula teruja. Lalu dipanggilnya emak, untuk bersama berbual dimeja makan ini.

"Makcik ingat kepada Rahmah, sebab kami sama sama di Taiping dahulu."

"Ya, itu makcik Rahmah, anak Tok Jed." Saya mengesahkan kisahnya.

Lalu saya buka blog Rahman untuk bacaan Roslan sekeluarga.

3 syawal 1432, baru saya dan Roslan tahu, yang kami datang dari salasilah yang sama - The Jennatons. Yang asalnya dari Batu Bara, Bukit Tinggi, Sumatera Barat.


Cepat Izzuddin, ambil foto dua sahabat yang baru tahu mereka bersaudara rupanya, bukan sekadar kawan sekolah.

Saya kemaskinikan kepada Roslan , yang Faizan dan Abu Bakar Hashim pun , kira sepupu duai kepada saya juga, bahkan mereka lebih dekat dengan saya. Dan Zakri Khir, senior kami di KE-1 tu, merupakan sepupu jauh kita juga.

Saya belum pasti dimana Roslan berada didalam salasilah ini, yang pasti , emaknya sudah sahkan yang beliau datang dari satu rumpun.

Bergerak meninggalkan catatan sejarah ini dari rumah Roslan sekitar 1010 pagi. Memandangkan yang Faridah/Bang Man tiada, saya ura urakan kepada Roslan yang saya mahu 'kejutkan' Nazri.

"Eh, dia balik Sarawaklah." Roslan mengingatkan saya.

La, kena tukar rencana lagi ni

Terus ke rumah Zairul aje lah, jangan fikir banyak.

Janjinya dengan Abang Baco ni sekitar 12 tengahari, tetapi pukul 1030 pagi kami sudah muncul.

Ternyata Ala dan Bang Baco ada temujanji dengan doktor gigi, jadi, kami pandai pandaikan diri di rumah Makcik Ros ni.

Hingga akhirnya kami makan tengahari disini, lewat, sekitar pukul 220 petang, gara gara menanti kepulangan Ala dan bang Baco dari klinik.

Lauk gulai ketam, yang mana, ketamnya dibawa dari Laut Sulu, menjadi rezki kami dari Laut Selat Melaka. Semua ketentuanNya.

Kami tidak boleh lama lagi disini, sekitar 245 petang , kami memohon diri, walau hanya seketika berbual dengan mereka selain dari berbual panjang dengan Makcik Ros tadi.

Haaa, tu , auntie Ala dah keluarkan sampul tu.

Pakcik Baco mengalukan kehadiran Aqilah ke Sandakan dalam masa terdekat. Itulah istimewanya bila kita punyai rakan taulan dari serata pelusuk Nusantara ni.

Mengarah ke lebuhraya terus ke Kuala Kangsar. Kenderaan mula banyak ke utara ni, dan tidak mahu mengalah kekiri bila kenderaan bertali arus.


Latiff Hariri
1224 04092011
Sungai Petani

No comments: