Bee Gees

Monday 21 July 2014

50 Tahun di KL-Shah Alam-Kemaman-Dungun

Perjalanan kami mulakan sekitar 630 petang, 3 Julai 2014 , beesamaan senja Khamis, sebaik saaya pulang dari pejabat.

Sempat saya ambil 2 bungkus bubur lambuk di Masjid Al Amin, dan tak semena mena, jiran saya Che Li pun hantar sebungkus bubur lambuk dari Surau SeriTanjung.

Jadi, rancangan saya untuk berbuka puasa di R&R Lebuhraya pasti berjaya, kerana kami bertiga dapat saorang sebungkus bubur.

Melepasi Tol Kamunting pukul 730 malam, rasanya sudah menghampiri Maghrib, dan kami berhenti di R&R Kamunting itu. Siap solat dan santai, tak perlu terburu buru, kerana perjalanan saya rancangkan untuk sampai ke Kemaman sebaik selesai Subuh.

Pukul 820 kami bergerak.....

Dan kami tersangkut melebihi satu jam berhampiran R & R Changkat Jering . Kemalangan yang meragut nyawa dua nggota tentera.

Pukul 10 baru bergerak perlahan, dan kami tiba di Al Rawsha untuk beriftar sebenar benarnya, sekitar pukul 12 malam.




Ini hari pendaftaran Izzudin pada 5 Jun lalu, yang mahu dirahsiakan Izzuddin dari pengatahuan umum. Waktu cuti penggal sekolah

Kira iftar yang sempurna sekitar 1201 bersamaan 4 Julai 2014 - 1964 . Genap 50 tahun!!

Sekitar pukul 1230 kami bergerak ke Bukit Jelutong Shah Alam untuk bertemu Din Selamat.

Basikal ini kununnya untuk Tour D'Dungun, tapi sebenarnya untuk Izzuddin.

Meninggalkan rumah Din Selamat sekitar pukul 2 pagi, terus ke Gombak dan memasuki Karak Hiway untuk ke Pantai Timur. 

Perjalanan ok, cuma yang saya risaukan , saya tak biasa guna Karak Hiway ni, dan saya kena berhati hati dan berselawat selalau kerana tak mahu ' benda2' belik melintas dihadapan saya . Tapi, ni bulan Ramadhan apa?

Tiba di R&R Sg Pahang sekitar 410 pagi, saya lelap dalam kereta seketika, dan sekitar 430 kami keluar untuk bersahur. Makan dah tak lalu dah.

Tiba di Tol Jabor pukul 6 pagi, tepat untuk berhenti Subuh.

Dan tiba di pekan Kemaman sekitar 710 pagi.

Saya suka acara ini, survey pasar ikan.

Harga memang tak kena.

Ke rumah Ayah Long di kampung Injin Gergaji.

Mak Long 

Rihat seketika dan kami terus bergerak ke Dungun untuk mengambil Izzuddin sekitar pukul 830 pagi.

Selesai sekitar 1030 terus sambung lena hingga ke pukul 1230 tenghari untuk Solat Jumaat.

Dan yang menariknya, Ayah Long tak tahu yang kami dah ada kat rumah Cik De, kami bertembung di pintu Masjid Kemaman.

Petang tu sambung rihat dan lena lagi, Selepas asar survey pasar Ramadhan. Tak berapa nak boleh. Buka selera saya pun.

Saya take away air Rootbeer A&W aje.

Iftar dua keluarga.

Sebaik selesai Maghrib kami bergerak ke Surau Injin Gergaji untuk Solat Isyak dan Tarawih. Dan sempena 50 tahun ini jugak, saya 'completekan' 23 rakkat Tarawih dan Witir, heheh.

Imam Ayah Long bacaan 'express'.

Tak ramai sekitar 14 makmum sahaja.

Baru pukul 950 malam. Jadi kami bergerak merayau ke pekan Chukai.

Latiff Hariri
1028 20072014
Sungai Petani

No comments: