Bee Gees

Sunday 27 July 2014

Malam 7 Likur 27 Ramadhan

Ini aktiviti tahunan Masjid Al-Amin.

Setahu sayalah, sepanjang saya menetap di TTI ini dari tahun 2000 , tak pernah lah terlepas dari acara ini. Adakalanya saya turut serta melihat acara ini, adakalanya , saya balik awal.


Yusuf @ Bang Cop, usianya seangkatan saya rasanya, down syndrom.

Bang Cop tak pernah mis setiap waktu solat. Orang orang kampung memang suka mengusik dan melayan Bang Cop. Dia dah yatim piatu setahun yang lalu.

Dah 2 tahun, bermula 2013 sejak pemilihan AJK yang baru, Masjid Al Amin tak pernah putus mengadakan hidangan moreh. Ada yang sejauh semeling datang ke Masjid ini semata mata untuk mengisi perut. 

Saya suka, kerana dengar ceritanya , bebudak kampung yang agak kekurangan itu, suka makan di Masjid kerana makannya mewah.

Malam Jumaat ni kira malam 27, kami sempurnakan 8 rakaat tarawih untuk memberi laluan acara ini.

Kata kata kesyukuran dari Ustaz Ibrahim.

Tahun ini tahun termewah untuk anak anak yatim dan anak anak OKU. Semunya berjumlah 65 orang, anak anak Yatim terima RM300.00 saorang, sedangkan OKU terima RM200.00 .

Jumlah pungutan sedekah RM16,176.00 .
Kiriman terjauh dar warga Terengganu yang menetap di Madinnah, berjumlah Rm5,000.00 . Ustaz Ibrahim sebak menceritakan pada saya, bagaimana sesaorang yang asalnya Terengganu, boleh tahu Masjid kecil yang diterajui beliau?

Saya boleh agak jawapannya, untuk Ustaz......hmm.

Penyerahan tunai.

Acara selesai sekitar pukul 1045 malam. Yang paling seronok melayan anak anak OKU down syndrom, siap menari dan bersilat dihadapan Ustaz Ibrahim, mereka melahirkan kegembiraan dihadapan jemaah.


Anak anak Tahfiz  pulak menerima bahagian mereka,

Tahfiz Al Amin mempunyai 30 pelajar . 

Ustaz Roslan orang kanan Tahfiz.

Setiap pelajar menerima purata RM230.00 hasil sedekah orang ramai . Memang mengagumkan. Yuran memang kena bayar, dan ada yang kurang berkemampuan tidak membayar, dan terima duit raya lagi tu.

Soarang Bapa berterima kasih kepada Ustaz, kerana katanya anak perempuan beliau yang menuntu di tahfiz di pekan kecil terdekat, hanya menerima RM2.00 

Ustaz memberi penjelasan, Tahfiz dan Masjid tak pernah 'putus wang' dari dahulu lagi.

Setiap makan minum, gaji Ustaz Ustaz terjag dengan baik. Walaupun kecil, tetapi cukup untuk membimbing anak anak ini.

Ustaz sebak menceritakan bagaimana beliau menerima panggilan dari saorang warga Terengganu yang menetap di Madinnah, mengirimkan RM5,000.00 pada bulan Ramadhan ini untuk Masjid!!

Saya ak terasa pelik pun, Ustaz Ibrahim ni memang murah rezekinya. Kalau sesiapa yang berdekatan dengan Ustaz Ibrahim ni, akan tahu apa maksud saya.

Tahniah seluruh penduduk Sungai Layar, terutamannya AJK Masjid Al Amin

Latiff Hariri
1218 26072014
sUNGAI pETANI

No comments: