Bee Gees

Monday 17 May 2010

Perkeso , Carlsberg. Magnum dan Penasihat Syariah

Saya rasa tercabar bila wang caruman saya dilaburkan kedalam saham Carlsberg, serta wang Amanah Raya Berhad dilaburkan kedalam Magnum Corporation yang memang syarikat judi terbesar sejak dari pemerintahan Tunku Abdul Rahman lagi.

Padahal mereka yang dilantik mentadbir Amanah Raya Berhad ni bukan calang calang orang, semuanya berpangkat Ulama' tapi Ulama' DK&Slah, yang mana, haram itu halal, halal itu haram, mengikut tafsiran Pemimpin mereka jugak, bukan tafsiran Al-Quran.

Dato' Dusuki Ahmad adalah Pengerusi Amanah Raya Berhad, dan Dato' Harussani Zakaria , Mufti Perak tu, adalah Penasihat Syariah Amanah Raya Berhad. Dua nama hebat ni, tapi, Ulama' dunialah. Apa yang anda berdua lakukan dalam menegakkan Syiar Islam dikalangan penyokong DK&S khususnya dan seluruh Muslimin amnya?

Lebih baik lantik ketua MCA/Gerakan jadi Penasihat Syariah DK&S, dah sah mereka tak tahu hukum Al-Quran, daripada mereka berdua ni, yang , kununnya berlatarbelakang agama, tapi berkiblatkan kitab mazhab DK&S .


********

Jumaat 21052010 akan menjadi kenangan 'pahit pahit manis' bagi kami berlima serta hampir keseluruhan rakan sepejabat. Dah selalu sangat saya bercerita tentang Jumaat yang berlainan dari Jumaat Jumaat yang telah saya lalui sepanjang usia saya.

Selain dari Bolasepak Piala Dunia dan judi halalnya dan tentang Awang dari Zimbabwe. Makmum juga dikejutkan dengan haramnya bermain bola bila 'waktu tidak diraikan', niat 'berriadah dan bersilaturrahim' diketepikan. Ini sebahagian dari isi kandungan Khutbah Tok Khatib. Memang keras amaran beliau, tapi, itulah hakikatnya!!

Kalau saya bertanya kepada rakan rakan yang sering berjemaah di Masjid Batu, Permatang Pauh, pasti apa yang saya ceritakan ini, tiada apa apa keistimewaannya. Bila Khatib kerkhutbah, disahut dengan Takbir , itu sudah biasa kepada saya. Tapi, yang ini lain. Tak terfikir saya , bila doa yang biasa diAminkan jemaah setiap kali Khutbah sampai kepenghujungnya, terhenti, bila 'kami' jemaah di'jerkah' Tok Khatib, gara gara mengAminkan ayat doa beliau yang pertama sambil lewa. Terkedu jemaah, tetapi, dalam keadaan senyum tersipu sipu kami, selepas itu satu masjid mengAminkan doa beliau bersemangat sepertimana teriakkan didalam stadium Bukit Jalil , Piala Thomas tempuhari.

Sememangnya Ustad Shahul Hamid membawa kelainan didalam Khutbah beliau. Beliau memang dikenali di Negeri Pulau Pinang ni . Jemaah yang terlena, yang tak sempat memberi salam kanan kiri Solat Jumaat terus angkat kaki meninggalkan Masjid, yang Solat Express, semuanya berdisplin hari ini. Tiada yang berani bangun meninggalkan barisan sehingga selasai zikir dan doa dari beliau.

Di pejabat, kami terlewat 15 minit gara gara panjangnya Khutbah beliau . Tapi, rata rata menyatakan kepuasan dari mulut kami. Abang Nal yang dah dikatahui dimana pendiriannya pun, untuk kali keduanya, menyatakan kepuasan hati beliau terhadap Khutbah tanpa teks yang di bawa oleh kerajaan Pakatan.

' Tak pa anag Nal, minggu depan kita Jumaat di Masjid Batu pulak ' saya memulakan.

'Tak boleh, itu masjid kayu , bukan batu ' balas abang Nal.

Ya, kami faham maksudnya, memang benar Masjid itu dibina dari kayu , berbanding dengan masjid seberang jalan Masjid Batu, yang dibina dengan batu sepenuhnya. Ya, betul, ada dua Masjid disini, bersebelahan, dipisahkan jalan raya , yang mengarah ke UITM Permatang Pauh. Aik, kenapa ada dua? Nanti saya fotokan, dan ceritakan serba sedikit tantang dua dua Masjid Batu ni.

++++++

Latiff Hariri
0717 22052010
Sungai Petani

No comments: