Bee Gees

Sunday 9 May 2010

Ayah Long Datang Lagi!

Sebenarnya, memang payah untuk Ayah Long @ Pak Long ni nak datang ke Sungai Petani Kedah ni. Terakhir Ayah Long datang 10 tahun yang lalu, masa perkahwinan abang Zul, abang kepada Roziah. Memang selalu dah ajak Ayah Long ni, tapi, macam tu lah, agaknya bila saya dah berumur seperti Ayah Long baru saya mengerti mengapa payah benar untuk angkatan Ayah Long ni berjalan jalan keliling Malsysia.

Semalaman tak tidur lena, dan pastikan talipon bimbit sentiasa ditapak tangan. Manalah tahu, kalau kalau, Ayah Long sampai, dan menalipon jam 3 pagi. Hampir setiap jam saya terjaga dan merenung jam di talipon bimbit, akhirnya jam 5 saya bangun, mandi bersiap apa yang patut, lebih kurang jam 0640 pagi Sabtu 08052010, saya ke trek biasa saya, berjoging. Selesai 3 pusingan, terus ke pasar Seri Tanjung beli kuih untuk tetamu bersarapan. Ayah Long menalipon dalam jam 0745 pagi, dan kami terus menjemput Ayah Long, Che De dan Aisyah yang menanti di pinggir perhentian bas SP, akhirnya.....selepas 10 tahun, Ayah Long datang lagi


+++++

Khutbah Jumaat di Masjid Kubang Buaya memang mengasyikkan.

' Aku tengok hang mata tak kerdip renung kat Khatib ', komen abang Nal.

'Ha ah ', saya akui.

' Abang Nal tahu tak dia tujukan kepada siapa Khutbah tu? ', saya nak mulakan bila semua dah duduk selesa didalam kereta .

Abang Nal membisu. Saya kerling melalui cermin sisir, ternyata dari raut wajahnya,abang Nal tak tahu apa apa.

' Kat dia ni la ', Maz terus buka muka tengah suratkhabar Alternatif.

' Haa, betul tu, kat Awang Adek ', saya menembak. Memang tepat pun . Khamis malam di NTV7 ada disiarkan persidangan Parlimen dimana Awang Adek meminta restu Parlimen menghalalkan yang haram, iaitu Judi Bola. Awang Adek siap beri fakta yang menguntungkan Kerajaan dia dari hasil cukai yang bakal mengisi kerongkong mereka.

Khatib memang anak muda yang berpengatahuan luas dari segi hukam hakam Allah, dan ternyata KPD Butterworth tidak langsung mengangkat kepalanya , bila isu Judi Bola dan erti kata maksiat di soal oleh Khatib kepada Jemaah yang mulia petang tu.

Ya, betul , Ketua Polis Daerah datang berJumaat secara rasmi bersama rombongan PDRM Jumaat 07052010 . Terus terang , saya tak berminat, kecuali abang Nal yang memang dikenali Tuan OCPD tu. Apa yang terlintas difikiran saya, mesti ada operasi ni, dengar kata dari abang Nal, Tuan OCPD memang mengatur Jumaat disetiap pelusuk Masjid dibawah jajahannya. Tetapi, mengapa tidak berpakaian Baju Melayu, mengapa harus berpakaian seragam . Kami yang swasta ni pun tahu, hari Jumaat pakai Baju Melayu ketempat kerja. Walaupun abang Nal memberi kata kata positif terhadap OCPD ni, apa yang pasti , dihati saya, ini sebahagian dari usaha pemantauan mereka...., walaupun didalam pemerintahan Pakatan Rakyat .

Di pejabat, saya berbisik kepada Maz, ' Hang dengaq tak apa kata abang Nal tadi dalam keta? ' Zam mengerut cuba mengingati sakatan kami terhadap abang Nal serta jawapan abang Nal .

Dia kata ' Sedaplah Imam berKhutbah tak pakai teks, asyik dengar teks , boringla ....'

' Kan itu harapan kita terhadap abang Nal!!' Kami berdua mencalit kedua ibu jari kami tanda gembira .

Ah Seng disebelah, menjeling, agak Ah Seng, apa yang bapak berdua ni duk tersengih sesama mereka ni.

*****






Kuih muih aje menjadi sarapan Ayah Long anak beranak


Selesai menjamu Ayah Long sekeluarga, saya terus menderu ke pejabat, tepat jam 9 mulakan kerja saya, tak ramai yang datang tapi cukup memeriahkan suasana pagi Sabtu.

Sebelum pulang , sempat 'order' melalui talipon, tomyam, daging merah untuk makan tengahari bersama Ayah Long. Kami makan jam 2 ptg, dan suka teramat, bila Ayah Long puji masakan kedai ni, hehehe. Sambil makan, saya aturkan jadual petang ni, dan ini yang saya dahulukan.

Aqilah tiba dari Shah Alam jam 1522 dan kami mulakan perjalanan ke Pulau Pinang, mungkin juga yang pertama kali buat Che De dan Aisyah. Tapi selepas ini, saya pasti Aisyah akan kerap ke sini bersama rakan rakannya nanti.


Diatas Fery menuju Pulau Pinang.


Auah Long bersama anak ketiganya, yang juga berpangkat adik kepada saya, sebaya usia Faiqah , anak kedua saya.



Kenangan sekeluarga didalam fery




Fery Warna Laut



Monumen dan Menara Jam



Sebaya, insyaallah, mereka berdua akan harungi kehidupan didalam bidang yang sama, berlainan jawatan aje, saya doakan. Di Masjid Batu Feringhi


Selesai keliling Pulau Pinang jam 1840 dan terus pulang. Tiba dirumah jam 2010, dan saya mulakan operasi masakan untuk santapan malam.

Malam ni sambal ikan kurung dan ulam timun aje.

Jam 2010 saya dah hilang, 'qado' tidur malam tadi

^^^^^^^^^
Pagi Ahad, jadual tak berubah, selesai ber'chatting' di pasar, serta bermain dengan periuk dan asam jawa, saya ke kampung Roziah. Ayah Long teringin menjengok pusara kakak pupunya serta abang ipar beliau. Kami di Kampung Permatang Berangan dalam jam 1010, selepas selesai membili tiket bas ke Kemaman untuk esok malam.


Di rumah Kak Ara, kakak ipar Roziah


Di pusara Ayah dan Emak kepada Roziah, ayah dan ibu mertuaku lah


Di rumah Kak Mar, kakak kepada Roziah


Pusingan kedua putar putar ni tamat jam 1315 , untuk makan tengahari. Dan diwaktu tulisan ini siap, semua dah 'lelap' dek penangan 'Gulai Daging Masak Asam' air tangan yang menulis ni..ish ish ish.


Latiff Hariri
1540 09052010
Sungai Petani

No comments: