Bee Gees

Sunday 23 May 2010

Saya dan anak anak Polis II

Di petik dari Beautiful Houses of My Soul

Terima kasih kepada penulis yang menambah nilai kisah Saya dan Anak Anak Polis terdahulu
Saya terjemahkan dengan bantuan Google , sebahagiannya, diolah seminima mungkin.


PWD 1290, JALAN SULTAN, AULONG




Dan kemudiannya, setelah menetap di 1071, Lorong 45, Aulong, Bapak diizinkan untuk menetap di banglo di dalam Balai Polis Aulong.

Saya masih ingat hari itu, kami diarah Bapak menyamak rumah tersebut kerana penghuni terdahulu adalah dari keturunan Tionhua. Memang menyeronokkan bermain air dan pasir, sampai kami tergolek golek tergelincir dek kerana lantai licin .

Ini adalah rumah terakhir kami di Aulong. Secara peribadi rumah ini lebih baik daripada rumah bunglo di Lenggong, walaupun bentuknya agak berlainan dari biasa. Rumah ini lebih tenang, dan jarak agak jauh dari pekan Aulong, tapi lebih dekat mengarah ke bandar Taiping. Kami sering menggunakan laluan keretapi Taiping-Port Weld yang merupakan jalan pintas kami menuju ke bandar, dan masih dekat jika mahu ke rumah nenek kami dan tentu saja ke dua dua rumah teman baik saya yang juga tinggal di Aulong , iaitu Zaki dan Zulkaperi .

Sayangnya ketika saya pergi ke rumah ini empat tahun lalu, rumah ini berpenghuni, jadi saya tidak mengambil gambar dari bahagian depan rumah. Tapi ya, pintu masuk rumah ini dari belakang - tidak pasti mengapa kami sering dapat merasai bentuk rumah hasil rekaan penjajah ni, dimana laluan masuk utama adalah melalui pintu dapur. Ruang tamunya tersorok di hadapan yang tiada ruang laluan kenderaan.

Awalnya rumah ini adalah di dalam kawasan Balai Polis Aulong, tetapi bila terbinanya kompleks baru Balai, ternyata rumah tersebut bukan milik PDRM. Ketika berada di dalam kawasan Balai, setiap kali kami melewati sentri, pegawai yang bertanggung jawab akan memberi ' tabik hormat' kepada kami.(Kami tu, Bapaklah).

Tidak ada perubahan besar dalam gambar di atas. Walaupun pemandangan hadapan kurang menarik, kerana dipenuhi hutan, tapi kawasannya memang luas , dengan 4 bilik dan 3 bilik mandi, dan dapur dan ruang makan berasingan .Dua kamar utama berkembar dengan bilik mandi, dan ada kolam lagi untuk berendam !!

Dan jika anda melihat gambar Balai Polis Aulong ini, anda akan melihat pohon besar di latar belakang pada sebelah kanan gambar di bawah ini. Pohon itu adalah unsur utama di dalam foto pertama di atas - pohon dibelakang rumah arah kiri . Dengan kata lain, kedua-dua gambar diambil dari arah berlawanan, yang bermaksud PWD 1290 tepat berada di belakang Balai Polis ini.





Ini adalah 'Balai Polis baru' yang siap binaan pada tahun 1979. Balai yang tua dibina pada 1951 dan terdiri dari binaan kayu berwarna hijau, dan kelihatan seperti Balai dahulu diwaktu darurat. Sempena 100 Tahun bandar Taiping dahulu, pernah tersiar pekan Aulong dan persekitaran, tapi slot Balai Polis lama sengaja dihilangkan, mungkin keadaan yang daif dan memalukan untuk ditayang dikaca TV.

Dengan empat pohon rambutan, dan dua pohon durian menghiasi kawasan, lengkap untuk sebuah banglo yang dihuni 8 beradik waktu itu . Pohon-pohon rambutan dan pohon mangga menjadi tapak kami untuk bermain ' rounders ' - dan yang peliknya, kami bermain dengan raket dan bola tenis milik bapak. Setiap kali musim buah, anak-anak Polis akan datang mengendeng rambutan kami, saya kira waktu itu bukan waktu terbaik untuk kami berkawan dengan mereka. Setidaknya bukan saya, kerana sebahagian besar masa saya dihabiskan di Kota Bharu (dari 1976 dan seterusnya). Mereka agak berbeza dari kami - berbeza dalam mentaliti dan asuhdidik, anggapan saya. Jelas mereka bebas dan agak 'kasar ' perwatakkannya.

Meskipun banyak pohon buah-buahan di rumah kami, memanjat pohon bukan sebahagian dari kebolehan kami -keahlian saya memanjat hanya pada paras ketinggian orang dewasa!!. Maaf, tidak lebih dari itu. Saya tiada kemahiran ' monyet' untuk memanjat pokok. Dan rambutan bukanlah sesuatu yang kami harus beli, banyak kali Mak akan berkongsi bersama keluarga dari BalaiPolis , dan baki bakiberlebihan akan diberi kepada Baharom yang akan menjualnya sebagai upah memanjat pokok.

Sebagaimana yang telah saya katakan, sebahagian besar remaja saya di Kota Bharu, jadi saya tidak ingat banyak tentang anak-anak Polis ni. Yang saya ingat mereka bermain' popia ' bola tenis milik kami yang bersepah diluar rumah, jadi, ketika bola bergolek ke arah rumah kami, kami mengambil dan tidak mahu memulangkan kepada mereka semula. Tentu saja mereka mendakwa mereka membeli bola tenis tersebut, dan akhirnya kami mengalah dalam protes, kerana pasti bola tenis itu milik kami .




Kami membesar di rumah ini, sebahagian dari kami lalui alam remaja di sini. Salah saorang adik lelaki saya pasti akan memainkan piring hitam dan menyanyikan lagu Barry Manilow ' I Can't Smile Without You ' sekuat mungkin setiap kali anak-anak gadis sunti Balai Polis melalui pada jarak yang agak dekat dengan rumah kami. Yang pasti ketinggian nada lagu ini melebihi dari lagu lagu lain yang didendangkannya

Saya akui, satu pilihan lagu yang tepat untuk saorang remaja era 70an.

Dan saya pasti tidak akan lupa pada satu lirik lagu yang popular sekitar 77/78, sekumpulan anak-anak Polis akan bernyanyi lagu Juriah , sebuah lagu yang dipopularkan oleh Hail Amir. Dan mereka akan menyanyi dengan kuat, cukup kuat bagi saya untuk mendengar mereka dan mengingatinya.

"Juriah, engkau cantik , engkau manis ..." begitulah lirik lagunya. Saya tidak ingat keseluruhan liriknya. Bukanlah lagu yang agak popular dari Hail Amir ketika itu, tapi, mungkn ada cerita menarik yang membuat anak anak Polis ni mendendangkan lagu ini sesama mereka disekitar tahun 70an.

Mungkin juga, ada anak gadis yang cantik yang bernama Ju - Saya tidak pasti sama ada nama sebenarnya , Juriah atau Junaidah. yang pasti nama awalnya adalah 'Ju', yang menjadi dambaan anak anak Polis sebagai meluahkan perasaan mereka.

Pada saya, terlalu banyak anak gadis yang comel comel di Kota Bharu sepanjang pengajian di sana. Jadi saya tak ambil pusing tentang anak anak gadis di BaLai Polis ni dan saya pun tidak rapat dengan mereka.

Dan saya ingin membuat deklarasi penuh sekarang bahawa saya tidak ada hubungannya langsung dengan kisah memuja anak gadis gadis disini!

Saya ingat kisah ini kerana saya fikir mereka lucu, dan benar-benar berani - kalau bukan bodoh, untuk melakukan apa yang mereka lakukan. Dan memang tersenyum sendirian bila terkenang. Pernah menoton filem lama kan? Terutamanya lakunan P Ramlee dan S Shamsudin yang mana mereka akan bernyanyi disisi rumah anak gadis , dan akhirnya bapaknya yang keluar siap bersenapang lagi!!

Memang berani - anak-anak Polis ni. Dan mereka harus mempunyai 'kulit muka yang tebal' waktu itu, hahaha ..

Setiap bulan, kakitangan Majlis Tempatan Taiping, seperti juga di Lenggong , berketurunan India akan datang memesin rumput dipersekitaran rumah kami. Dan menjadi tugas kami menyapu sisa rumput yang telah dipotong. Selain itu , menjadi tugasan kami menyapu daun daun kering disekitar rumah yang mana terdapat 4 pokok utama yang menutup tanah tempat permainan kami...aduh, meletihkan.

Dan kami dikerahkan Bapak setiap Sabtu untuk menyapu daun kering disekeliling rumah, memang bercinta lah. Berbagai alasan diberi untuk mengelak dari menerima tugasan dari Bapak ni, tapi, yang pasti , sekembalinya Bapak dari pejabat untuk makan tengahari, Bapak pastikan kawasan rumah sudah bersih dari daun kering!.

Di rumah ini saya dan adik lelaki saya disunatkan . Masih sempat bermain 'popia' sebelum dan selepas bersunat. "Bentan nanti," kata Pakcik Usop . Anak-anak, apa yang kita tahu, eh?




Gambar di atas diambil pada tahun 1974 dengan MCak dan Tok Chu di depan rumah. Mereka datang melawat dari Kuala Lumpur. Ya, ini makcik kesayangan kami. Masa ini kami lapan beradik, belum dicampur lagi empat yang mendatang di akhir tahun tahun seterusnya.

Ini adalah bahagian hadapan rumah menghadap bukit Maxwell dan perlombongan Kapal Korek bijih timah , kira kira 700 m jauhnya dari rumah kami. Cahaya kelipan lampu dari bukit Maxwell dan cahaya kilauan dari Kapal Korek sangat menarik, terutama pada malam hari. Saya telah menulis tentang ini dalam penulisan saya, tentang sekolah saya , pada tahun 2007 - This Used To Be My Playground .

Map Aulong


Sebagai catatan, di sini adalah peta Aulong dan tiga bintang merah merupakan tiga rumah tersebut di atas. Sesaorang boleh berjalan kaki dari satu rumah ke rumah lain, walaupun berbasikal akan menjadi pilihan yang lebih baik. Nenek Bulan, akan berjalan dari rumah ke rumah semata mata untuk menjual kuih 'cucur peneram ' atau- 'telinga keling ' (maaf ya, tiada niat mempersenda kaum lain) , sememangnya nama kuih ni begitu. Saya tidak pasti berapa hasil juala nenek Bulan, tapi, seperti Bapak jugak, Nenek lalui liku liku hidup yang amat susah dan menyedihkan.

Nenek tidak berkesempatan mengecapi kemewahan hidup. Di hari pemergiannya, saya baru memulakan karier saya, tapi yang pasti Mak Su Azizah sempat memberi kemewahan sementara kepada Nenek sebelum dia pergi. Mak Su masa itu bekerja sebagai Paramugari MAS dan bersuamikan Juruterbang MAS jugak. Dan saya sangat yakin, apa yang Nenek usahakan di dunia ini, akan berbalasi di akhirat kelak, insyaallah.....

Alfatihah untuk nenek Bulan .

#####

Tulisan ini dari abang saya dari RahmanHariri.blogspot.com
Ternyata apa yang beliau tulis , tepat pada waktunya bila saya menulis tentang Anak Anak Polis
Ya, Izzuddin ada bertannya , 'Abah ke yang menyanyi lagu Barry Manilow tu ?"

Saya hanya senyum kepada Izzuddin. Ya, kisah benar tu. Rakan rakan di Balai Polis yang rapat dengan saya, Husni Mokhtar, abang dan adiknya, Halim dan Hasnan , Abang Det ( 72156 Mahathir Ahmad) Suhaimi Ghani berpindah kesini dipenghujung tahun 1978 sebelum kami berpindah. Saya ingat abang AA, Tok Chomat, Pak Ibrahim dan Mcik Esah, Kak Nab, Pak Ghani dan Mcik Som, Pak Mat dan Mcik Om, Tok emak kpd Mcik Om, Pakcik Mokhtar dan Mcik Mai (Orang Nogori ni) Tok Megat dan keluarganya yang besar .

Rahman tak berkesempatan ber'klik' dengan anak anak Polis ni, dan betul tu, memang pada awalnya kami menjarakkan pergaulan dengan mereka, tetapi bila bertambah remaja, saya mula pandai berkawan dan tahu perlunya mempunyai kawan yang ramai dari kejiranan terdekat.



No comments: