Bee Gees

Monday 31 May 2010

TIADA TEMU JANJI

Sepanjang minggu keempat Mei 2010 ni, menarik jugak, terutamanya kisah Orang Tua tu yang masih merasa dia diperlukan di bumi Malaysia ni. Dah ramai kaum kata masa dia dah tiba , tapi, dia masih menongkat langit. Ada bagusnya dia tak turun dari singgahsana, akan lebih celaru puak disana. Bukan puak disini suka dia turun pun, tak turun lagi bagus, sekurangnya makin cerah PRU13 ni. Mungkin jugak dia teringin menjadi PM, yalah, kalau ikut susunan 'kekananan' beliau didalam Pentadbiran, selayaknya beliau menjadi PM. Tapi , itulah , lepas DrM ditunjuk pintu keluar, yang naik Pak Lah, Dr Ling pun tahu tak ada peluang jadi PM, dia pun cari pintu keluar, yang maca ni masih mengharap . Tapi, mungkin jadi kenyataan , kalau dia masuk puak sini, harapan untuk menjadi TPM kedua, amat cerah, kalau tak pun dia jadi Penasihat Kanan Negeri Tamil Nadu . Rata rata rakan rakan india saya semua dah meluat tengok muka maca ni, inikan kami orang puak sini.

+++++

Yang jadi tukang karut tentang kewangan Negara sekarang ni, Datuk Idris Jala. Mungkin jugak kedudukan jawatan beliau sebelum ini, yang dikira berjaya dalam Koperat serta kebijaksanaan beliau mentadbir Shell dan MAS. Tapi, apa dah jadi dengan MAS? Dengar kabar dah tiga tahun tiada kenaikan gaji kakitangan, betul ke?
Dan khabar angin jugak, mengatakan MAS akan bangkrap sepertimana terjadi kepada Japan Airline tu. Sebelum Datuk Idris dimalukan, dia harus dilantik menjadi Senator
dan Menteri supaya ada yang boleh dikambinghitamkan.

Yang tak sedapnya, beliau kata Malaysia akan bangkrap kalau sabsidi masih diberi kepada warga. sedangkan yang mendapat sabsidi nanti mereka dan kroni jugak. Rakyat masih naik kapcai buruk. Apa kata kalau rasuah yang mereka ambil itu, di derma semula kepada Negara?

Lepas dia ke Singapura dengan Penganugerahan Tanah KTMB kepada Temasik, dan tidak lupa pemberian Blok Minyak kepada Brunei, kini kemana pulak? Ternyata APCO milik Israel tu, berjaya 'melondehkan' seluar kita. Saya terfikir skandal Kapal Tak Selam dan Ratu Monggolia tu, mungkin Singapura pun ada simpanan rakaman 'aksi' mereka disana. Waktu Pak Lah, Peguam Negara berjaya mengalah dengan menyerah Pulau Batu Putih Mata, jangan lepas ni Iskandariah pulak sudahlah!!!

XXXXXXXXX

Berjalan jalan disekitar Salak Tinggi , Nilai dan Putrajaya ni sekadar menghabiskan hujung minggu yang panjang selain dari menghabis minyak kereta. Tapi ini pertama kali menjejakkan kaki ke stesen ERL Salak Tinggi, yang mana bentuk stesennye mirip ' cengkerang' siputbabi. Bila setiap kali sebut Siputbabi, saya teringat SB, mengapa ek?


Yang boringnya mamasuki KL waktu cuti panjang ni ialah, kesesakan lalulintas, gara gara orang ramai keluar berbelanja. Duk mundar mandir didalam Jaya Jusco Taman Maluri, siap tengok adengan seluk saku lagi, tiba tiba, terdengar suara memanggil nama saya.

Saya menoleh, mencari arah suara itu. Hm, ada abang ni bersama anak anak teruna duduk menyorok disebalik rak kasut bila leher kepala saya memnjang bagaikan zirafah mencari. Setelah pasti, saya terus ke arah belakang rak kasut tu. Abang ni sedang mengukur tapak kaki dikaki sendiri, hahaha.

" Tip, apa kabar ? "

"Baik " Kami bersalaman . Saya masih bingung dan cuba memutarsemula memori komputer dikepala saya .

" Apa cerita kau Tip? Lama tak dengar cerita? Engkau sihat? Apa khabar Bie, anak anak? Eh mana mereka ? "

Hm, dia ingat semua ni, malu aku. Nama isteri dia pun aku dah lupa, dan dia lagilah aku tak ingat. Malu sungguh .

" Kau nampak lainlah Tip, tak mcm dulu "

"Dulu ada misai , tapi sebab uban misai macam tiang letrik, jarak jauh jauh, tak hensem, aku buang semua " Senang je jawapan saya, tapi sebebarnya supaya nampak muda!!

"Engkau masih kayuh basikal? "

"Eh, mana hang tahu ni? " Sangka saya dia ada membaca tulisan saya.

" La, kan kau kat Shah Alam lagi gilakan basikal . Masa sekolah pun kau ada cerita ."

Haaaa, dah tangkap dah bila abang ni berceloteh panjang .

"Laaa, Bob!! Sorry, aku baru dapat kenal suara hang, masih tal lekang dengan 'telo' Kuale hang"

"Abih, dah kita orang Perak ," Lalu diperkenalkan kepada kelima lima anak beliau serta isterinya, yang juga orang Perak, Parit Buntar paling tepat.

Maka terkenanglah kisah permulaan perkenalan dengan Bob, disaat hari indah beliau bernikah, hingga kelahiran pertama beliau. Kisah ni dah menghampiri 20 tahun berlalu. Kami sepejabat, dan selepas anak pertamanya, beliau berhijrah ke 'tanah yang lebih hijau' meninggalkan saya. Bob juga penah bertandang ke SP diawal 2000, tetapi, ini perjumpaan semula selepas 10 tahun menghilang .

Selesai bertukar nombor handphone, kami pun berpisah.Insyaallah , saya akan ke rumah Bob dalam masa terdekat ni, dan anak Bob pun ada yang menuntut di utara rupanya, bolehlah kita kerap berjumpa

Bob sebenarnya Burhanuddin Hasan Basri, anak Polis jugak ni, member sekepala masa sama sama di Jalan Ampang dulu. Sayangnya kamera tak bawa, tiadalah rakaman foto kami berdua.

#####

Tempat ni tempat terawal saya mengenali Supermarket, di Lenggong hanya tahu kedai Pakcik Lasah, kedai runcit milik Tionghua sepanjang pekan Lenggong. Jadi saya suka lepak kat sini, bila ada kesempatan . Dari tahun 1972 saya sering dibawa Mak Cak , tak pun Pak Long dan Pak Lang
setiap hujung minggu percutian sekolah. Filem P Ramlee, Madu Tiga, yang kak Tipah shopping , bertemu dengan isteri kawan Cik Jamil tu.

"Eh, kak Tipah yang benarkan, buat buat tak tahu pulak"

" Ya lah, sekejap lagi perang besarlah." Balas Kak Tipah.

Mereka berlakun didalam Pasaraya Ptizpatrick, kira satu satunya rangkaian pasaraya pertama di Tanah Melayu dan Singapura. Kira Ampang Park tempat happening diawal 70an dululah. Saya ingat tempat ni sebab adakala ikut Mak Cak, Mak Lang atau Mcik Miah beli barang dapur disini, dan kami naik ketingkat paling atas, main 'game' bersama sepupu sebaya Azri dan Azni.

Selesai makan tengahari selewat jam 4 petang, mata saya tertumpu pada mamat ni, adalah dalam 12 orang duduk semeja dengan beliau. Ni mesti makan makan keluarga ni. Selesai aje, sudah pasti, dia ni akan bangun dulu, keluar , ambil oksigen . Saya pun ikut dari belakang, terus menepuk beliau deri belakang dengan suratkhabar Harakah saya. Selamba aje dia menoleh, terkejut pun idak.

" Jimmy, apa habak? Kenapa tak beritahu nak makan kat sini ?"

Setelah beliau mengamati muka saya , " Abang Latiff!!"

Ketawa pun berderai, sambil memerhati ke arah bawah gerai jualan, kami berpeluk pinggang tanda ikatan persahabatan masih belum terungkai.

Sama seperti Bob, Jimmy jugak mempunyai anak 5, hebat Jimmy dari Bob, sebab semua anak dia lelaki!! Bob tua dari saya setahun, sedangkan Jimmy muda dari saya dalam 5 tahun rasanya.

Jimmy, Bob dan saya adalah rakan sepejabat di Jalan Ampang. Yang menarik tentang Jimmy ni dulu dia saorang pelatih juruterbang TUDM, tapi kerana takutkan lipas, dia ter'eject' kerusi kecemasan pesawat , maka gagallah dia!! Hahaha, tak pasti cerita ni rekaan atau sebenar, tapi, memang pun Jimmy pernah bergelar Tentera Udara sebelum memasuki pejabat kami.

Kini Jimmy dan Bob didalam organisasi yang sama, cuma mereka tak pernah berjumpa. Jimmy sebenarnya Fazrul Azhar Ramly, bapak budak Keramat kat area Jelatek Height.




Fazrul Azhar aka Jimmy " Perut u maintain bang." Komen Jimmy sambil mengusap perut saya.

########

Macam kenal lama aje

Tak tahu nak kearah mana, saya menalipon Nora Ramly, menanyakan nama rakan SMDA beliau yang teringin bertemu muka dengan saya.

" Dia sama sama SRJK dengan I di Lenggong ke? "

" Rasanya tak Latiff, tapi dia teringin nak jumpa u, sebab dia kata u ni beria cari kawan kawan . Dia suka nak kenal kenal ." Balas Nora .

" Ok, nanti U SMSkan no hp dia kat I, kalau sempat i jumpa dia ."

Setahu saya area tempat kerja beliau ni dekat jalan Chan Sow Lin. Saya pernah memasuki kedalam pejabat ni masa sekolah rendah lagi, dibawa Pak Long dan Pak cik Mat, yang merupakan kakitangan didalam pejabat ni di awal tahun 70an dulu.

"Hallo....." Salam pun diberi, perkenalan bermula, dan memang, sepertimana saya mulakan perbualan pertama dengan Nora, Zawawi, Asri, Ridzuan , semuanya sama!! Macam pernah duduk sekelas di SMDA pulak. Kemesraan datang secara semulajadi.

Hmm, tak boleh menolak lagi, selesai urusan di Nilai, saya terus mencari jalan pintas ke Semenyih, melewati Bandar Mahkota . Tak sampai 30 minit dah berada di depan EON bank Semenyih. Hmm, bayar hutang dulu.

Didepan Eon kami bersalaman dan berpelukan. Eh, mecam member lama masa sekolah yang dah lebih 28 tahun tak berjumpa. Terus mengekori dengan kereta menuju kerumah beliau .
Saya masih ingat dengan laluan sekitar rumah beliau. Seawal perkahwinan saya diakhir 80an, saya sering bertandang ke Batu 18 Langat, Lenggeng, Kuala Pilah, Seri Menanti , Seremban dan persekitarannya. Memang Semenyih ni kira pendalaman waktu itu, tapi , sekarang ni sedang meningkat maju.

Bermacam macam kisah lama disebut, nama nama rakan yang tak saya kenal pun diberitahu kepada saya. Maaf ajelah. Memang saya tak kenal , sepertimana jugak, saya tidak mengenali beliau. Yang pasti , kita pernah berkampung di Lenggong suatu ketika dulu.





Teh O dan karipap panas. Saya memang penggemar Teh O. Saya tak minat Nescafe dan Milo. Lebih best teh cap Masjid dan 888 yang sering saya minum di tahun 70an dan awal 80an dulu.
Pelikkan. Tak kenal pun masa remaja, tapi, bila kata aje pernah duduk di Lenggong, dan saling mengenali rakan rakan seangkatan yang lain, terus jadi 'klik' .

Rupanya Rosli Yusuf Said, masih tak berpuas hati. Mungkin jugak dia tahu kegemaran saya memberi rating setiap gerai/restoran yang saya masuk untuk menjamu perut. Terus diajak kami ke pekan Semenyih, nak kenalkan Nasi Ayam depan simpang pekan Semenyih. Ternyata , orang terlalu ramai beratur mendapatkan nasi. Jadi saya dan anak saya di bawa ke Restoran AniSupUtara . Pekena Sup pulak saorang sepinggan . Tapi, saya tak boleh memberi rating makan disini secara jujur, sebab, 'part' kawan kawan belanjan makan ni, saya selalu beri rating 10 aje, markah penuh!! Hahaha.




Sesungguhnya memang terlalu banyak kisah yang boleh saya bongkar dari Rosli ni, tapi masa tidak mengizinkan. Nantilah, 5 Jun mendatang di rumah Faridah. Kita ungkit kisah kisah lama , kenangan pahit manis masa alam budak budak hingga remaja . Ini saat yang masih tersisa untuk saya rakamkan kisah lalu . Ya lah, masa umur awal 20an hingga ke pertengahan 30an, kita(yang sebenarnya adalah saya) terlalu sibuk mengejar kehidupan, membesarkan anak anak yang sebenarnya. Tapi, bila mencecah 40an, suasana bertukar, tiada lagi terkejar kejar, sebab utamanya, anak anak dah hampir melepasi remaja, sepertimana Faridah, yang sibuk menyambut menantu nanti. Sedar tak sedar , ada lagi 9 tahun untuk pencen dan boleh joint kelab Cikgu Cikgu SRJK/SMDA kita nanti.





Sepertimana harapan saudara Rosli, saya pun begitu, moga ikatan persahabatan ini berpanjangan hingga ke akhir hayat. Saya dah bertandang mencari Rosli, dan diberi layanan istimewa dari seisi keluarga Rosli. Jadi, kira baru 1-0 . Kehadiran Rosli di Utara nanti, akan saya balas dengan jaringan yang menjadikan 1 - 1 . Putaran kehidupan begitu, anak anak Rosli di utara, anak anak saya di Selangor, sekurangnya kita tahu, siapa nak kita cari bila bertandang menjenguk anak anak kita nanti.

Selalu saya alami begini. Tak perlu temujanji, secara kebetulan, atau main redah aje, kira nasib baik dizinkan Nya, kita berjumpa. Alah macam Asam di darat, ikan dilautlah jugak, kalau dah memang tercatat akan berjumpa, mesti jumpa punya. Dan, kalau tiada niat nak jumpa pun, dan Allah kata jumpa, maka, terjumpalah sepertimana tercatit kisah diatas.

Terima kasih kepada Rosli sekeluarga terutamanya, kepada Bob dan Jimmy , kerana menjadikan perayauan saya kali ini ke Kuala Lumpur/Selangor suatu kenangan manis untuk ditulis didalam blog ini.

Siapa lagi selepas ini. Tunggu 5 Jun aje, Ok. Nak makan makan dulu.


Latiff Hariri
1205 31 Mei 2010
Sungai Petani

No comments: