Bee Gees

Saturday 15 October 2011

KEVIN RUDD JUMPA EMAK

Emak saya ni kaki merayau jugak. Kalau ada yang sponsor dia berjalan, dia tak pernah menolak, kecuali kesihatan tidak mengizinkan. Sebab itulah, agaknya, saya pun kaki merayau, cuma tak ada yang nak sponsor.

Pertama kali emak ke Australia ditahun 1985, waktu itu sempena Wisuda Rahman di Monash University. Dia bersama dua adik bongsu saya, Zali dan Aishah, bertiga naik MAS sendirian, dan dinanti kehadiran oleh Rahman.

Rasanya sebulan mereka disana, dilayan sepenuhnya oleh Rahman dan pakcik yang telah berhijrah, Pak Lang Aziz Bokhari Bab , abang kepada arwah Bapak.

Boleh dikatakan selepas itu, 2-3 tahun sekali emak akan ke Australia, untuk bercuti sebulan.

Walaupun emak hanya berkelulusan darjah 9, kira setakat Tingkatan 3 , bahasa Inggeris emak ni pun, boleh membuat saya menggigit jari. Emak pernah bersama Aqilah ,anak sulong saya, berdua ditahun 1996(kalau tak silap)menaiki pesawat dari KLIA-Narita-Texas, pejalanan dua/tiga hari, tanpa bertemankan orang lelaki. Waktu itu saya risau sikit sikit atas keselamatan emak dan Aqilah, sebab yakin , emak 'aku' ni part bergebang bahasa Inggeris , mesti Mat & Minah Salleh cair punya.

Tapi, rupanya di Jepun, Mat dan Minah Jepun , langsung tak tahu berbahasa Inggeris. Ceritanya , mak agak panic, sebab tak pasti arah tuju untuk transit menaiki pesawat lain ke Texas, ya lah, semua bahasa Jepun.

Tapi di hari kedua/ketiganya....terasa lega bila Rahman menalipon yang emak/Aqilah dah selamat sampai. Tahun 1996, saya masih berhubung dengan talian talipon rumah, saya kurang minat HP hingga kini.

Jadi tak hairanlah kalau emak 'aku' ni disambut oleh Perdana Menteri Australia tahun 2009 , rasanya selepas Hari Raya di Canberra, Australia. Kira majlis persendirian ni, 'PM dan isterinya boleh jumpa emak' selamba aje.

"Tatak sombong punya, seperti itu Perdana Menteli kita woooo." Itu kata adik adik saya la....


Emak bersama Theressa & Kevin Rudd, (kini mantan PM) besama Adam, cucu emak.

Kalau lah Bik Mama yang berfoto dengan emak ni, taubat dia nak senyum macam Thheressa Rein-Rudd ni!! Kan , kan , kan?

Saya masih menanti ajakan rakan saya yang mahu bernostalgia ke Australia untuk bercuti seminggu dengan menyewa Caravan, tapi.... kena tunggu hari yang sesuai bagi kami.

Bukan tak teringin, adakalanya lebih kepada 'tukaran Dollar/Ringgitnya yang tinggi,.' yang membuat saya beralasan untuk perabiskan ringgit saya.

Yang pasti tahun 2012 akan lebih mencabar, kerana ekonomi global yang sudah mula mengecut di Eropah dan Amerika sekarang ni. Kepada rakan rakan guru, tahniah atas kenaikan gaji anda. Dan nasihat saya kepada semua, mulakan tabungan secara serius bermula Oktober ini, kerana 2012 bakal berlaku pengucupan ekonomi Malaysia.......

Simpanan anda dapat membantu menguatkan ekonomi anda.

Latiff Hariri
1722 08102011
Sungai Petani

No comments: