Bee Gees

Thursday 20 October 2011

Khatib Bertindak

" Abang Jumaat kat mana tadi?" Soalan sebaik sahaja pintu pejabat dibuka.

"Saya ikut abang Nal, dia bawa saya lari ke Masjid lain....maklumlah dia tahu saya ni penyokong kuat...", saya menunding jari ke Abang Nal.

Abang Nal muka selamba je.

"Laaaa, rugi besar abang oi, hari ni lagi power! Ustad Al-Hafiz Nordin Khatibtya. Dia bagi kaw - kaw punya khutbah. 'Kawan' kita hari tu tak bergerak dari sudut kanan barisan kedua, mengadap ke kubur, gelisah dia." Sambung adik saya yang sorang ni, sambil diiakan oleh abang Shukri.

"Saya dah agak dah". Itu jawapan kecewa dari saya.

Khatib kali ini bertukar lagi. Munggu lalu Khatib yang disanggah itu Ustaz Azmi, orangnya sekitar awal 60an, lembut perwatakan, termasuk khtubatnya sederhana, tetapi berbisa.

Mungkin sesama Khatib ini sudah berbincang tentang insiden minggu yang lalu,dimana keputusan dibuat mereka, sesaorang yang lantang harus menyanggah ' makmum' tersebut sebagai amaran.

Diberitakan, Khatib menyentuh tentang pertemuan Raja Muda Perak bersama alim ulamak serta pemikir Islam di Perak tempohari, dimana Raja Nazrin mengingatkan betapa warga keturunan India bersatu menentang novel Intelok dek kerana perkataan 'pariah' yang digunakan, sedangkan Umat Islam tidak berani bersatu bila hukum Hudud dibangkitkan. Itu kata kata Raja Nazrin.

Khutbah yang dibawa Khatib AlHafiz Nordin memang berapi. Mamat yang menjadi perhatian minggu yang lalu kelihatan gelisah. Katanya mereka , Khatib siap menghentak cokmar kelantai mimbar memberi amaran kepada umat yang masih menolak Hudud.

Ditambah lagi, mengapa kita mahu mempersoal tindakan peguam peguam yang memang 'bodoh dan bangang' yang menentang Hudud, sedangkan mereka kafir dan buta Islam. Apa yang saya faham disini, memang terjawab soalan makmum tu tentang apa yaang disoal Karpal Singh itu!! Ambik Kau!
(Saya pun tak setuju dengan Karpal Singh dalam isu ini(padahal itu klip lama komen dia yang diulang siaran oleh Utusan Meloya dan TV3suku tu), tapi, dia bukannya orang Islam. Yang saya persoalkan kita orang Islam)

Memang panas telinga 'orang orang Umno' petang itu.

Pada sesi kedua khutbah, sebagai penutupnya, Khatib menyentuh tentang disaat Sangkakala kedua ditiup Izrafil, maka seperti debu debu yang bangkit dari tanah, lahirnya manusia untuk kali kedua, dimulakan yang mula mula mati diikuti yang terakhir.

Diwaktu itu, Allah akan berfirman " Kamu sekarang berada didalam kerajaan Aku!!"

Apakah diwaktu itu manusia akan berkata kami berada didalam kerajaan .... atau kerajaan Allah, sedangkan didunia kita menidakkan undang undang yang tercipta untuk kita manusia dariNya.

Hmmm, memang saya dah duga semua ini. Kawan kawan aku dalam Umno masih mempersoalkan Hudud, gara gara dibawa oleh PAS. Tapi , kalau Umno yang bawa, apakah mereka menerimanya ?

Silap banyaklah, kalau mereka nak bawa Hukum Hudud tu, kerana orang yang pertama yang bakal di adili adalah tak lain tak bukan.....dia, dia dan dia.

Lu fikir sendirilah!!

Latiff Hariri
0658 20102011
Sungai Petani


No comments: