Bee Gees

Monday 10 October 2011

Minggu di Jakarta

Pagi minggu.

Pagi hari yang terakhir di Jakarta ni. Hmmm, 4 hari 3 malam macam tu lah. Tak sempat nak kemana mana lagi. Esoknya, pagi Isnin, dah nak balik ke Malaysia dah. Jadi, pagi Ahad ni, seawal pukul 8 kami bergerak dengan teksi, ke Tanah Abang lagi!!

Eh, jalan 'clear' lah hari ni, siap lorong laju ditawan oleh pengayuh speda!!! Menarik ni.

Jalan raya lengang......

Jalur laju khas untuk speda kayuh.

Kira ini acara terakhir untuk membeli apa yang ter'cicir' dihari semalamnya. Sekejap aje,sekitar satu jam acara 'terjunam' bebas di Tanah Abang.

Naik bajai untuk kali terakhirnya. Malam tadi naik malam, tak nampak debu, sekarang baru tahu debu debu dijalanan.

Sebenarnya, saya sengaja melewatkan acara untuk hari ini, kerana saya sudah berjanji untuk bertemu Major Firman Joni dari TNI - Tentera Laut. Mula mengenali beliau sekitar berjawatan Leftenan Muda secara tidak langsung. Berkenalan dan bersua muka dihari prnikahan beliau, ketika itu sudah brpangkat Leftenan, dan sekarang sudah beranak dua, berpangkat Major. Anak muda ini saya kira bakal menjawat pangkat lagi dihari hari mendatang.

Tunggu punya tunggu, beliau meminta maaf lewat pesanan ringkas, kerana acara beliau di Bekasi belum selesai, jadi saya teruskan rencana untuk kami dahulu.

Sarapan di kedai serbanika di lantai bawah Hotel.

Selesai , sarap sekitar pukul 11 ni, kami bergerak ke Simpang Sarinah tu, naik teksi, tapi tujuan sebenar nak guna BusWay Jakarta ni. Seronok jugak, lama tak naik bas loncat loncat ni.

Pukul 10 baru jalur laju dibuka untuk mobil mobilnya.

Menapak ke stesen basway.

Macam sardin, 'air-con'nya, hanya udara kosong yang suam kuku, berpeluh sakan kami.

Centralnya di Harmoni. Tiketnya sekali bayar untuk 3 orang Rp10,500 .

Di Harmoni, tukar bas kearah destinasi pilihan kita, tak perlu bayar lagi. Bila sampai ke destinasi, kita turun . Jimat Rp50,000 naik bas ni, tapi....sia sia masa terbuang.

Kami 'airborne' betul betul didepan pintu yang ter'nganga'. Kira airconnya udara dari luarlah!

Destinasi terakhir kami - Ancol.

Masa perjalanan menghampiri 2 jam. Naik teksi 45 minit sahaja.

Mokhtar dan Zul pun akui, ini pertamakali mereka naik bas, yang dah bertahun tahun mereka tinggalkan sejak dah ada spedamotor dan mobil dirumah.

Di Ancol, kami tiba sekitar menghampiri pukul 130 petang, tergesa gesa kami berlari masuk untuk menunggu giliran kami yang kesuntukan masa ni.