Bee Gees

Thursday 13 October 2011

Selamat Tinggal Jakarta

Bangun pagi sepertimana biasa.

Semua sudah tersiap untuk diusung keluar. Saya sudah memesan taksi, melalui pengemudi yang menghantar kami malam tadi dari Dufan tu.

Pesawat kami sekitar pukul 1130 pagi wib, kira pukul 1230 tengaharilah waktu kita.
Selesai daftar keluar, taksi sudah menunggu. Dia sampai sekitar 745 pagi. Awal tu.
Kami terus bergerak, kesemuanya ada 5 bagasi, terlebih satu , gara gara berbelanja di Tanah Abang.

Senyum dalam duka, dah nak balik dah.......

Perjalanan agak lancar, kami tiba di Sukarno-Hatta sekitar 50 minit, menghampiri jam 9 pagi, dan terus berlegar legar, kerana masih terlalu awal.

Sementara menantikan masanya , saya izinkan mereka bebas dengan acara masing masing, sedangkan saya mengisi perut untuk sarapan.

Kalau tak salah saya, kompleks ini terbina sekitar lewat 70an, dimana keluasan tanah digunakan sepenuhnya. Hanya di bilik pelepasan / ketibaan yang diasingkan dengan lantai 1 dan lantai bawah, selainnya adalah kompleks besar satu tingkat. Terlalu luas kalau nak dibandingkan dengan KLIA. Cuma rasanya satu pembaziran, sedangkan lebih beruntung jika semua disatukan didalam satu bumbung.

Sarapan pagi soto aje.

Itu pun rasa nak tambah lagi.

Saya sarapan berdua dengan Mokhtar, paling tepat brunch - breakfast and lunch.
Sementera si Zul sudah kehilangan mencari kami berdua, kami buat dek aje, tak kemananya....

Selesai makan, baru kami ikhtiarkan kemana Zul ni. dan tak sampai 10 minit , dia muncul, jadi dia sambung ' brunch' sendirian.

Sementara menanti masa yang masih panjang ini, saya biarkan mereka merakam apa saja yang menarik kedalam kamera ini.

Bandara Soekarno-Hatta , Jakarta.

Memasuki dewan pelepasan, sekitar sejam sebelum waktu berangkat. Tiada masaalah, memang dah biasa dengan Imigrasi Indonesia ni. banyak perubahan kalau nak dibandingkan 15 tahun dahulu....

Singgah beli apa yang patut kat kedai kosmetik ni, ya lah, harga jauh murah.

Seluas luas kompleks lapangan terbang ni.

Pesawat terlewat sekitar 15 minit dari waktu pelepasan, kami hanya memasuki sekitar 10 minit sebelum berangkat.

Cuma, sepanjang pengalaman saya menaiki AirAsia ni, paramugarinya kalau Malaysia, pada saya, mereka layan baik, tapi, kalau pesawat yang dari Indonesia, yang mana paramugarinya warga Indonesia, anda akan alami ketidakmesraan mereka.

Entah, mungkin saya yang rasa begitu.

Zul dapat berkenalan dengan Cikgu dari Kuala Kangsar ni,yang sama sama tiba di Jakarta pada hari yang sama dengan kami, cuma pagi Sabtunya pasangan 'bermadu' ini terus ke Bandung. Ya, mereka berbulan madu disana.

Melewati Palembang dan kepulauan Riau sekitar 45 minti kemudian, sekitar pukul 1 tengahari. Hmmm, saya bertembung dengan abang saya , Rahman Hariri diudara ini.

Rahman ke Jakarta untuk tugasan beliau.

Tiba tepat pada waktunya, dan kami melangkah masuk ke kompleks LCCT

Ini pesawatnya yang kami naik.

Ya, lagi satu tips. Sekiranya anda beratur untuk pemeriksaan Kastam, pastikan penumpang lain sudah keluar dahulu, atau tiada pertembungan dengan penumpang dari destinasi lain. Pengalaman saya bila terjadi begini, pehak Kastam akan tegas meminta dibuka semua bagasi yang kita bawa.

Pernah suatu ketika dahulu, saya dan anak anak menanti sekitar 1 jam, kami lakukan 'window shoping' dahulu sebelum ke kaunter Kastam. Ternyata, tiada soal jawab bila saya katakan kami 10 hari di Jakarta dan membawa bersama lebih dari 8 bagasi.

Tiada pemeriksaan langsung!!

Tunggu adik saya Zali, datang menjemput.

Singgah bertemu dengan anak saya , sebelum meneruskan perjalanan. Pemanduan seperti biasa, dilakukan oleh bebudak berdua ni.

Kami tiba Sungai Petani sekitar Isyak.

Letih, tapi penuh kenangan menarik untuk mereka berdua.

Esoknya kerja. Saya biasa aje, walaupun keletihan sebenarnya!!