Bee Gees

Sunday 2 October 2011

Ke Bekasi - Mencari salasilah Sariah

Sebenarnya, senja Jumaat tu, selesai makan satay kambing, kami bertiga dah ke kaunter tiket bas untuk ke Bandung , pagi Sabtunya. Harga tiketnya Rp50,000 , sekitar Rm18.00 saorang. Kami daftar nama kami sebagai penumpang, tidak perlu membayar, sekadar diambil nama dan nombor hape saya. Hape tu Hp lah, hehehe. Bas pertama bergerak sekitar 530 pagi, dijangka tiba sekitar pukul 830 pagi, jika tiada kesesakan.

Hati saya berbelah bagi sebenarnya untuk membuang masa 3-4jam diatas jalanraya, kerana masa agak suntuk. Saya tahu, Mokhtar dan Zul teruja untuk ke Bandung membeli belah, dan ke TransStudio.

Selain itu, faktor tak cukup tidur pun adalah penyebab keduanya. Nak bangun pukul 415, subuhnya sekitar 445, dan terus bergerak ke terminal bas sebelum pukul 530 pagi, ugh....berat ni.

Jadi, terbatal begitu aje rencana kami ke Bandung.

Sengaja saya lewatkan keluar dari kamar ni. Acara utama sesi kedua ini saya akan mulakan sekitar pukul 740 pagi. Pagi Sabtu ni, kira hari kedualah, saya harus segerakan berjalan dan selesaikan misi utama dan misi kedua.

Mudah bertemu pusara jika lengkap data yang ada.


Ada 10,000 nama tercatit didinding ini!!

Ada 'bulb' lampu, yang akan dinyalakan setiap malamnya 17 Augustus. Simbolikkan?

Selesai acara mencari dan memberi penghormatan kepada Ayahanda Ibrahim Haji Yaacob ini, kami , dengan menggunakan taksi yang sama, mula bergerak.

Berbekalkan alamat yang tersimpan didalam talipon bimbit ini, kami bergerak ke Bekasi

Bekasi mengarah ke arah timur, guna laluan lebuhraya yang sama ke Bandung.

Bekasi ni dalam Jakarta juga, soalah olahya kita dari Kuala Lumpur ke Ampang, tapi Ampang dah kira Selangor. Begitulah lebih kurang.

Saya tahu, kiranya saya rajin mencari, ramai yang boleh saya ketemu. Keluarga dari saudara seibu dengan moyang Sariah ni ramai yang berselerakkan di Nusantara.

Tapi, sekadar mengenali, apa salahnya. Kalau nak cari keluarga Janaton, lagi lah ramai, seawal 1730an! Tak tercari dah!

Mencari rumah yang seakan akan anda berada di dalam Kampung Baru di Kuala Lumpur tu, masuk dari satu lorongn ke lorong yang lain. Yang selalu saya ingatkan kepada rakan bujang saya ini, pengemudi taksi di Jakarta, tidak samanya pemandu teksi di Kuala Lumpur. Berbekalkan alamat, mereka akan mencari, berhenti menanya disetiap simpang yang ada orang ramai, manalipon rakan sekitar pengemudi2 yang lain untuk meminta bantuan arah tuju - saya kata " tobat teksi kita nak buat kerja kerja tambahan ni"


Bersama Kak Yen di Bekasi Jalan Patuha Selatan No 107, RTt 02/015, Kayuringin Jaya, Bekasi Selatan.

Kak Yen adalah kakak kepada Abang Syafirman (Ketua adat Caniago/Imam/Pengerusi Masjid Haraban), pupu ketiga saya.

Hmmm, perhati lama lama pengantin perempuan ini, ada iras iras muka Mak Su? Betul tak?

Kak Yen mencerita serba sedikit tentang anak anak beliau yang rata rata semuanya sudah berumahtangga.

Kak Yen berniaga makanan didepan rumah.

Eh, Masjid Shah Alam!!?

Hanya Tg Periok yang saya tahu, dan pernah menghampirinya - Pelabuhan besar untuk warga pulang ke Sumatera, Sulawesi, Kalimantan, bahkan ke Malaysia. Naik kapal/fery, kena congak sendiri berapa lama nak sampai Butterworth, tak pun Tanjung Dawai , Kedah.

Selesai 'hutang' saya dalam soal mencari sekurang kurang satu keluarga setiap kali jika saya berkesempatan bertandang ke mana mana daerah Indonesia ini.

Pagi Sabtu ni, ternyata jalannya sesak, tetapi lebih ramai yang mahu ke Bandung.

Kami terus memasuki Kota Jakarta untuk acara selanjutnya....menabur Rupiah.


Latiff Hariri
0750 01102011
Sungai Petani


No comments: