Bee Gees

Wednesday 16 May 2012

Bersih 3.0 di Bandung

Rabu 2 Mei, merupakan hari kedua kami di Bandung, walaupun semalam adalah hari perjalanan kami, dan hanya tiba pada sebelah malamnya.

Sengaja saya tawarkan kepada pengemudi teksi yang malam tadi itu samaada mahu memberi perkhidmatan teksi untuk kami untuk keesokkan harinya. Beliau meminta Rp500,000.00 sehari.

Hmm, sama harga dengan kereta sewa ni!

Walau bagaimanapun, saya puji sikap beliau yang tidak mendesak, dan turut mencadangkan kami menggunakan kereta sewa  yang sedia ada di Hotel Unik itu.

Ternyata Hotel Unik bersedia untuk memberikan perkhidmatannya..

Pagi Rabu sebaik sarapan yang tak seberapa dari Hotel Unik itu, kami bergerak berempat bersama pengemudinya si Andri, yang merupakan karyawan Hotel Unik.

Anak muda yang baru mendirikan rumahtangga.

Kemana lagi kalau tidak ke Kawah Gunung Tangkuban Prahu itu.

Saya ingat lima enam tahun yang lalu, untuk memasuki persekitaran Tangkuban Prahu ini, harganya sekitar Rp10,000.00, tetapi sekarang sudah RP50,000.00 seorang dan parkir mobilnya Rp15,000.00 !!

Dingin dan sedikit berkabus. Memang Tart dan Zul teruja dengan sesuatu yang baru untuk santapan mata dan minda mereka

Cantik.... tapi kalau meledak!?

Seorang Unjuk Rasa bersih 3.0 yang hadir sendirian di Bandung

Agak keras baunya belerang pagi ini

orang ramai yang semakin ramai

Gerun.....
Berkabus

Sekitar 10 pagi kami bergerak ke Kota Bandung, berhenti seketika di Kebun buah strawberry

Beg plastik digunakan untuk tanaman

vKhas untuk marka mereka di Malaysia

Kami hanya seketika disini, tiada yang menariknya kebun buah tanah tinggi ini.

Terus bergerak ke persekitaran Jalan Ciampelas itu untuk berbelanja.

Rumah ni wajib ziarah setiap tetamu yang berkunjung ke Kota Bandung

Anak anak muda ini tidak berminat dengan baju baju moden berjenama, sedangkan saya sudah habis melebihi setengah juta.....Rupiah disini.

Kami bergerak mencari rumah makan, ternyata laparnya terlalu segera, mungkin kerana cuaca yang kedinginan.

Andy cadangkan kami ke Rumah Makan Sederhana sahaja.

Meja penuh! Tapi keenakkannya tidak sama dengan masakan dari Ranah Minang itu.

Di Bukit Tinggi saya berikan markah penuh 10 untuk RM Sederhana, tetapi di Bandung saya beri 6  sahaja ya.

Jalan Ciampelas.

Disini banyak jeans dan branded boutique, tapi harus hati hati, ada yang tiada kualitinya

Teringin nak beli, tapi, macam mana nak dapat permitnya? Nak tembak monyet dikebun sahaja

Selesai makan tengahari yang saya kira harganya sekitar RM55.00 sahaja untuk 4 orang makan, kira murahlah.

Bergerak lagi, kali ini Andry cadangkan kami ke Pasar Baru sahaja.

Saya boleh agak dan boleh faham, sebenarnya untuk berjalan kaki ke Pasar Baru ini pun tak lah jauh mana, naik angkutan kota pun sekadar Rp3,000.00 seorang.

Tetapi, hari pertama ini biar Andry yang jadi pemandunya, esok esok kita merayau sendiri aje.
Ni kira menghafal jalan jalan di Kota Bandunglah.