Bee Gees

Sunday 16 December 2012

Sillaturrahim Bapak diteruskan - Pakcik Kassim & Kak Ani

Saya arahkan anak saya memandu mengarah ke Padang Rengas....

Betul betul berhampiran jambatan lintasan Tol KK mengarah ke Lenggong itu, kami memasuki simpang dibawah, berhampiran kilang roti .

Itu saja yang saya ingat.

Memasuki kedalam kampung ini, terus mencari surau atau masjid, dan saya temui dalam sekelip mata suraunya. Tanpa segan silu, terus menaiki tangga surau. Baru sahaja selesai solatnya Zuhur, atau sememangnya dilewatkan solatnya.

Untung ada yang mahu menghantar saya terus ke pintu rumah orang yang saya cari ini.

Kak Ani. menceriatakan 'keceriaan arwah emak', menyambut anak ke 12 suatu ketika dahulu, bersaing dengan Kak Ani yang menyambut anak kedua.

Kak Ani, isteri Pak cik Kassim, yang merupakan rakan sepejabat Bapak jugak suatu ketika dahulu

Pak Cik Kassim, rakan yang sejawatan dengan arwah Bapak di Pejabat Tanah dan Daerah, Kuala Kangsar

Saya ingat kenangan lalu diwaktu hari bahagia pakcik Kassim dan Kak Ani. Bapak dan emak hadirkan diri, sebagai meraikan perkahwinan 'adik' sepejabatnya. Foto perkahwinan ada tersimpan bersama album emak. 

Kami anak anak Hariri memanggil isteri Pakcik Kassim , Kak Ani, sebab beza usia Kak Ani dengan kakak sulong saya , saya anggarkan sekitar 3-4 tahun sahaja. Jadi lebih molek kami anak anak berbahasa kakak sahaja. 

Sebenarnya Pakcik Kassim pun bukan jauh jarak usianya, cuma jauh jika dibandingkan dengan Bapak yang sudah angkatan 40an, sedangkan pakcik Kassim angkatan 20an, ketika itu.

Emak kepada Kak Ani

Pemandangan jauh dari hadapan rumah Pakcik Kassim, Nama kampungnya susah untuk saya ingati. Nak kata seakan akan Sauk, bukan sauk, tapi ada Larah dihujungnya.

Yang pasti , dipersimpangan Lawin, jambatan keretapi mengarah ke Lenggong itu.


Ini kenduri kahwin yang kesepuloh kami hadiri. Kak Ani berkisah lagi.....tentang pemergian emak, dimana Kak Ani dan Pakcik Kassim berada di KL juga, cuma bersiap untuk ke Mekah, dan tiada pengangkutan untuk berziarah dihari duka kami itu

Saya tak menyangka akan adanya kenduri kahwin ini. Dan saya 'declare' siap kepada Tuan Rumah, bahwa saya bukan jemputan majlis ini. Tuan Rumah adalah abang kepada Pakcik Kassim, yang bersebelahan, menyambut menantu. Tapi, Cikgu ini berbesar hati menyatakan bahawa kehadiran kami dialu alukan.

Jadi, berkendurilah kami sekali lagi di Kuala Kangsar ini.

Pak Cik Kassim - Mantan Pegawai Penempatan Pejabat Tanah, Kuala Kangsar.

Satu satunya anak muda yang rapat, dan menghormati arwah Bapak suatu ketika dahulu. Banyak kenangan Bapak bersama Pakcik Kassim dan Kak Ani ni.

Kak Ani yang tak mahu henti bercerita....memamg mesra sungguh.

Kami berlima bergerak pulang mengarah ke Taiping sekitar pukul 3 petang. Melewati Padang Rengas dan terus ke Butterworth menggunakan laluan Negeri sahaja, bagi menyekat pengaliran wang keluar membayar tol.  Hahaha.

Tiada singgahan ke Taiping kerana Auntie Insun Sony sudah maklumkan bahwa beliau dan Tok Osman sudah bergerak ke Lumut meninggalkan Matang. Sedangkan adik saya yang berencana pulang ke Taiping, saya lewakan, kerana sangkaan saya beliau bulang lewat senja.

Tiba di Sungai Petani sekitar 430 petang.

Latiff Hariri
0838 16122012
Eastin PJ


No comments: